42 هزار هکتار از مزارع دشت شاوور شوش تک محصول هستند

42 هزار هکتار از مزارع دشت شاوور شوش تک محصول هستند
بخشدار شاوور شهرستان شوش با بیان اینکه 42 هزار هکتار از مزارع دشت شاوور تک محصول می باشند گفت:با اجرای کانال های مدرن آبیاری در دشت شاوور امکان کشت انواع محصولات کشاورزی در این منطقه فراهم می شود.
عباس پورعاطف در حاشیه دیدار معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از دشت شاوور شوش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:باتلاقی بودن زمین های کشاورزی و بالا بودن آبهای تحت الارضی در دشت شاوور موجب شده تا تنها امکان کشت شالی در این زمین ها فراهم شود در حالیکه این منطقه ظرفیت بالایی در زمینه کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد.
وی اظهار کرد:سنتی بودن نهرها و کانال های کشاورزی دشت شاوور و هدر رفت آب ضرورت احداث کانال های مدرن آبیاری در این دشت حاصلخیز را دو چندان کرده است که در این راستا وزارت نیرو وارد عمل شده و مطالعات فاز یک ساماندهی ، اصلاح و بهینه سازی مصرف آب را در زمین های کشاورزی دشت شاوور را انجام داده است.
بخشدار شاوور افزود: احداث زهکش و کانال های آبیاری درجه 3 و 4 در کنار کانال های آبیاری درجه 1 و 2 در دشت شاوور علاوه بر اینکه مشکل باتلاقی بودن زمین های کشاورزی منطقه را برطرف می کند بلکه موجب می شود تا کشاورزان منطقه نیز از کشت تک محصول خارج شده و به سمت کشت سایر محصولات کشاورزی سوق پیدا کنند.
پورعاطف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد:ساماندهی ، اصلاح و بهبود مصرف آب در زمین های کشاورزی دشت شاوور همچنین موجب افزایش حجم آب مورد نیاز تالاب بامدژ شده ضمن اینکه آب مورد نیاز زمین های کشاورزی پایین دست بخش مرکزی اهواز نیز تامین می شود.
وی افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی دشت شاوور را از دیگر مزایای اجرای طرح
ساماندهی ، اصلاح و بهینه سازی مصرف آب با احداث کانال های مدرن کشاورزی در این منطقه برشمرد و گفت:این طرح در مرحله تکمیل و تامین اعتبار برای اجرا از سوی وزارت نیروست.
به گزارش ایرنا در سفر رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا به بخش شاوور شوش در روز چهارشنبه مطالعات و روند اجرای طرح ساماندهی ، اصلاح و بهبود مصرف آب با ساخت کانالهای مدرن کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.
معاون وزیر نیرو همچنین در این سفر با حضور در بخش فتح المبین شوش روند احداث کانالهای اصلی در راستای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری را بررسی کرد.
رودخانه شاوور در 18 کیلومتری شمال غرب شهر شوش از بهم پیوستن چند چشمه تشکیل شده است.
رودخانه شاوور یکی از قدیمی ترین رودخانه های باستانی کشور است.
زمین های آبخور رود شاوور عموما در پایین دست پل شاوور و در منطقه الوان و آهودشت قرار دارد.
بخش شاوور شوش با 120 روستا و 90 هزار نفر جمعیت در شهرستان شوش واقع است.
شغل اصلی ساکنان این بخش کشاورزی و دامداری سنتی است.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید