62تعاونی برای ساماندهی طرح 550 هکتاری خوزستان تشکیل شد

62تعاونی برای ساماندهی طرح 550 هکتاری خوزستان تشکیل شد
مدیر طرح ایجاد ، استقرار و ساماندهی نظام های بهره برداری طرح 550 هزار هکتاری خوزستان گفت: 62 تعاونی تولید برای ساماندهی اراضی و بهره برداری مطلوب از زمین های کشاورزی زیر پوشش فاز اول این طرح تشکیل شد.
سعید اخلاصی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فاز نخست طرح کشاورزی مقام معظم رهبری 245 هزار هکتار زیرکشت رفت که از این میزان 200 هزار هکتار زیرپوشش تعاونی های تولید وابسته به تعاون روستایی خوزستان قرار گرفته است.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزیها تا پایان سال جاری حدود 45هزار هکتار از زمین های باقی مانده زیر پوشش 18تشکل تعاونی جدید قرار می گیرند.
وی ادامه داد: پیش بینی ها برای افزایش تولید بعد از اتمام طرح 550 هزار هکتاری رقمی بالغ بر 9 میلیون تن درسال است که با تشکیل تعاونی ها ، گام مهمی در پایداری تولید و ایجاد اشتغال مولد در بخش کشاورزی خوزستان برداشته خواهد شد.
فاز اول طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری بالغ بر 295هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام ، اواخر آبان ماه سال جاری با حضور معاون اول رئیس جمهوری به طور رسمی به بهره برداری رسید.
برای اجرای گام دوم طرح 550هزار هکتاری که در سفر سال 1375 مقام معظم رهبری به خوزستان به تصویب رسید 3.5میلیارد دلار برآورد شده است.
در صورت تخصیص اعتبار فاز دوم این طرح و اجرای کامل آن تا سال 1400 ، مجموع تولیدات کشاورزی و باغی خوزستان از 15.8میلیون فعلی به 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه 300هزار فرصت شغلی جدید نیز به وجود می آید.
فاز اول این طرح زیربنایی و ملی در دی ماه 1392 همزمان با سفر رئیس جمهوری به خوزستان با تخصیص 1.5میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی شتاب گرفت و هم اکنون این طرح در 19شهرستان خوزستان اجرایی شده است.
با اجرای فاز دوم این طرح هشت شهرستان باقی مانده خوزستان که از این طرح بهره مند نشده اند زیرپوشش قرار می گیرند.
اجرای فاز دوم این طرح ملی ، ارزش محصولات کشاورزی و باغی خوزستان را از 160هزار میلیارد فعلی به 250هزار میلیارد ریال خواهد رساند.
نفت ، کشاورزی و دامداری سه منبع مهم و اصلی ثروت و سرمایه خوزستان به شمار می روند.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید