رشد 4 برابری شبکه‌های آبیاری و زهکشی پس از انقلاب/ ارتقای بهره‌وری و کاهش 44 درصدی مصرف آب در هکتار

رشد 4 برابری شبکه‌های آبیاری و زهکشی پس از انقلاب/ ارتقای بهره‌وری و کاهش 44 درصدی مصرف آب در هکتار
دهکردی از رشد 4 برابری تاسیسات آب و شبکه‌ها پس از انقلاب خبر داد: ارتقای بهره‌وری و اعمال مدیریت مصرف موجب شد میانگین مصرف آب در هکتار با 44 درصد کاهش از 10 هزار و 500 به 5 هزارو 900 متر مکعب برسد.
"فتح‌اله دهکردی" در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، مجموع سطوح زیر پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی قبل از انقلاب را 750 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: پس از انقلاب سطح زیر پوشش شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی با 1.1 میلیون هکتار افزایش به حدود 1.85 میلیون هکتار رسید.
وی ادامه داد: با ارتقای بهره‌وری در این شبکه‌ها میزان مصرف آب در هر هکتار زمین به 5 هزار و 900 مترمکعب کاهش یافت و در مجموع میزان مصرف آب شبکه‌های آبیاری کشور با 44 درصد کاهش به رقم 7 هزار مترمکعب در هر هکتار رسید.
مدیرکل دفتر بهره‌برداری از تاسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی تاکنون، با توجه به آمایش سرزمینی در سطح کشور، 112 شبکه آبیاری و زهکشی به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: از مهم‌ترین شاخصه‌های این شبکه‌ها پراکندگی و گستردگی زیاد آنهاست، به‌گونه‌ای که احداث آنها تقریباً در تمامی استان‌های کشور، زمینه‌ساز اشتغال تعداد زیادی از مردم آن منطقه را مهیا کرده است.
دهکردی اضافه کرد: شبکه آبیاری و زهکشی ورامین در استان تهران، شبکه‌های چاه‌نیمه، میان‌کنگی و بمپور در استان سیستان و بلوچستان، دشت‌عباس در استان ایلام و شبکه‌های مدرن آبیاری پایین‌دست سد مخزنی کرخه در استان خوزستان از جمله شبکه‌های مهم احداث شده پس از انقلاب است.
وی با اشاره به اینکه آخرین شبکه آبیاری و زهکشی که قبل از انقلاب و در سال 57 به بهره‌برداری رسید، شبکه آبیاری و زهکشی مهاباد در استان آذربایجان غربی بوده است، اظهار کرد: تا قبل از انقلاب در مجموع فقط 20 شبکه آبیاری و زهکشی در کشور ایجاد شد که قدیمی‌ترین آنها شبکه آبیاری و زهکشی آب‌پخش در استان بوشهر با مساحت 8 هزار و 700 هکتار در سال 1320 به بهره‌برداری رسید.
مدیرکل دفتر بهره‌برداری از تاسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، چرخ‌های صنعت و کشاورزی کشور حرکت رو به رشدی داشته و زیرساخت‌های مورد نیاز در همه زمینه‌ها بویژه در بخش کشاورزی و شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی در نقاط مختلف کشور توسعه یافت.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید