مخزن سدهای خوزستان توان تعدیل سیلاب‌های احتمالی را دارد

مخزن سدهای خوزستان توان تعدیل سیلاب‌های احتمالی را دارد
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب‌ و‌ برق ‌خوزستان گفت: حجم مخازن سدهای خوزستان به‌ گونه‌ای است که توان تعدیل سیلاب‌های احتمالی را دارند.
به ‌گزارش ایرنا به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، داریوش بهارلویی در این باره افزود: سدهای دز و کرخه در خوزستان، با تمهیدات انجام شده در 2 ماه گذشته سیلاب‌هایی با پیک 2 تا سه هزار متر مکعب بر ثانیه را تعدیل کرده است.
وی گفت:چنانچه تمهیدات برای کاهش میزان و تعدیل سیل از طریق تنظیم خروجی سدها انجام نمی‌شد، مناطق پایین‌دست سدهای دز و کرخه را آب فرا می‌گرفت.
وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود، بارش یک سال استان خوزستان در چهار ماه نخست سال آبی 97 (مهر تا دی) به‌وقوع پیوسته و تاکنون نسبت به مقدار نرمال 177 درصد افزایش بارندگی مشاهده می‌شود.
وی با بیان اینکه در این مدت، میزان آورد به کل حوضه‌های آبریز خوزستان 11 میلیارد و 257 میلیون متر مکعب بوده ، بیان کرد: میزان آوردها نسبت به بلندمدت، 50 درصد و نسبت به سال آبی گذشته 370 درصد افزایش داشته است.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان‌آب‌و‌برق‌خوزستان ادامه داد: از مجموع آورد ابتدای مهر تاکنون 50 درصد فقط متعلق به دو حوضه کرخه و دز بوده است که موجب شده تراز سدهای مذکور در این وقت سال متناسب با معیارهای فنی نباشد و تعدیل و کاهش تراز حجم مخزن آنها ضروری باشد. وی گفت: این شرایط از اواسط آذر امسال پیش‌بینی می‌شد و به همین دلیل خروجی از سدهای مذکور به ‌صورت پلکانی روند افزایشی یافت.
وی بیان کرد: از ابتدای سال آبی، خروجی از سدهای خوزستان حدود پنج میلیارد مترمکعب بوده که بخشی از خروجی مذکور تنها برای تعدیل حجم سدها و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب در پایین ‌دست بوده است.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات‌پایه سازمان‌آب‌و‌برق‌خوزستان با اشاره به اینکه 50 درصد ورودی یک سال آبی در ماه‌های اسفند تا اردیبهشت به‌وقوع می‌پیوندد، گفت: ‌باید از هم‌اکنون شرایط را برای مهار سیلاب‌های بهاره مهیا کرد.
سد دز از نوع سد بتونی دو قوسی با ارتفاع 203 متر از سطح دریا، بر روی رودخانه دز در شمال خوزستان در اسفند 1341 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با احداث سد دز در پشت دیواره این سد دریاچه‌ای به طول 65 کیلومتر بوجود آمده که با ظرفیت نهایی 3٫3 میلیارد متر مکعب آب را در خود جای می‌دهد.
سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در شمال خوزستان ساخته شده‌ است.این سد در صورت آبگیری کامل هفت میلیارد متر مکعب گنجایش دارد.
سدهای کارون سه، گتوند، و عباسپور دیگر سدهای مهم خوزستان هستند.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید