بهره‌گیری از سیلاب برای احیای تالاب‌ها و مهار عرصه‌های ریزگرد خوزستان

بهره‌گیری از سیلاب برای احیای تالاب‌ها و مهار عرصه‌های ریزگرد خوزستان
حمیدرضا لشکری با بیان اینکه از سیلاب‌ها به عنوان یک فرصت برای بهبود شرایط تالاب‌های خوزستان استفاده می‌کنیم، گفت: آب رودخانه کارون به منظور تقویت تالاب شادگان به این تالاب در حال انتقال است.
حمیدرضا لشکری در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: پس از اینکه وضعیت رودخانه کارون بهبود پیدا کرد و مجبور به رها سازی دبی بالایی در این رودخانه شدیم، تصمیم بر این گرفته شد تا از این آب رها سازی شده مصرف بهینه شود.

وی افزود: در این زمینه جلسه‌ای را با مسولان سازمان محیط زیست و شرکت‌های توسعه نیشکر برگزار کردیم و در نهایت تصمیم گرفته شد تا آب رودخانه کارون به منظور تقویت تالاب شادگان به این تالاب منتقل شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: محل تامین آب تالاب شادگان رودخانه جراحی است اما با توجه به شرایط فعلی آب را از رودخانه کارون به این تالاب خواهیم رساند. این موضوع انتقال آب به تالاب شادگان به تصویب ستاد بحران استان نیز رسیده است. همچنین علاوه بر این موضوع بحث وارد مدار شدن ایستگاه پمپاژ پرورش ماهی آزادگان نیز به تصویب رسید.

لشکری با بیان اینکه از سیلاب‌ها به عنوان یک فرصت برای بهبود شرایط تالاب‌ها استفاده می‌کنیم، ادامه داد: این کار به منظور استفاده بهینه از حجم آب جریان یافته در رودخانه کارون است تا نهایت استفاده را در شرایط کنونی این رودخانه داشته باشیم و وضعیت تالاب شادگان و سایر بخش‌ها را نیز بهبود ببخشیم.

وی در خصوص آبرسانی به تالاب هورالعظیم ادامه داد: رودخانه کرخه نیز شرایطی پیدا کرده است که آب از آن طریق وارد تالاب هورالعظیم می‌شود و شرایط آن نیز رو به بهبود است. همچنین در حاشیه این تالاب عرصه‌های ریزگردی وجود دارد که به دنبال آن هستیم با توجه به مجاورت مخازن آبی سه، چهار و پنج- زمین‌هایی که برای ذخیره سازی آب از آن‌ها استفاده می‌شود- آب را در این مخازن رهاسازی کرده و از این فرصت برای آبرسانی به عرصه‌های ریزگرد حاشیه این تالاب استفاده کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: در این مناطق لازم است تا شرکت نفت همکاری داشته باشد تا بتوانیم مخازن سه، چهار و پنج را آبگیری کنیم که این موضوع به تصویب ستاد بحران استان نیز رسیده است و امیدواریم شاهد همکاری بیشتری از سوی شرکت نفت باشیم.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید