خوزستان مرغوب‌ترین گندم کشور را تولید می‌کند

خوزستان مرغوب‌ترین گندم کشور را تولید می‌کند
رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خوزستان بابیان اینکه ضعیف‌ترین نان در خوزستان به دست مردم می‌رسد، گفت: خوزستان بهترین و مرغوب‌ترین گندم کشور را تولید می‌کند.
فتح اله ابوعلی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شد، با اشاره به اقدامات سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خوزستان در جهت بهبود و افزایش تولیدات کشاورزی، اظهار داشت: سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی در جهت افزایش بهره‌وری فعالیت‌های کشاورزی بخشی از تصدی‌گری دستگاه‌های دولتی را برعهده‌گرفته و خدمات خود را از طریق 23 دفتر نمایندگی در شهرستان‌های خوزستان به متقاضیان فعالیت‌های کشاورزی ارائه می‌دهد.

وی افزود: ازجمله این خدمات می‌توان به مشاوره در زمینه گیاه‌پزشکی، صدور پروانه برای گلخانه‌ها، کارگاه‌ها، فروشگاه‌های سموم کشاورزی، صدور پروانه راه‌اندازی آزمایشگاه‌های گیاه‌شناسی و خاک‌شناسی و همچنین صدور پروانه راه‌اندازی کلینیک کشاورزی اشاره کرد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خوزستان درباره تعداد اعضای این سازمان گفت: در حال حاضر بیش از 15 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان 20 رشته بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خوزستان عضو هستند و می‌توان گفت سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی حدود 70 درصد فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها را تحت پوشش و حمایت خود دارد.

ابوعلی بابیان اینکه بیکاری فارغ‌التحصیلان کشاورزی یک ضعف بزرگ برای مدیران حوزه کشاورزی خوزستان است، گفت: 60 درصد از اعضای سازمان نظام‌مهندسی خوزستان همچنان جویای کار مرتبط با تحصیلات خود هستند.

وی با اشاره به اینکه خروجی دانشگاه‌ها یک خروجی مهارت محور نیست، تصریح کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ نظام آموزش عالی کشور در همه رشته‌ها، تربیت دانشجویانی بدون مهارت است. این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیل شدن هیچ تجربه عملی از رشته خود نداشته و به همین سبب جذب بازار کار نمی‌شوند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خوزستان افزود: وزارت علوم در قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، موظف شده که نوع رشته، ظرفیت و جنسیت پذیرش دانشجو را مطابق با درخواست و نیاز وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند که متأسفانه این قانون تاکنون اجرایی نشده است.

ابوعلی بابیان اینکه برخی دستگاه‌های اجرایی به‌سختی با سازمان نظام‌مهندسی همکاری می‌کنند، گفت: اراده برخی دستگاه‌های اجرایی بر تضعیف نقش سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی بوده و عمده کارهایی که تاکنون انجام‌شده با پیگیری‌های مستمر، صرف مدت‌زمان زیاد و روندی فرسایشی همراه است.

وی افزود: البته اخیراً سازمان جهاد کشاورزی پذیرفته که برخی کارها را به‌صورت تخصصی به سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی واگذار کند اما این سازمان همچنان در تعامل با دستگاه‌هایی مانند آب و برق و شهرداری با مشکل مواجه است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خوزستان تأکید کرد: به‌عنوان آخرین هشدار می‌گویم، سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که نمی‌خواهند به قانون عمل کنند را به سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری معرفی خواهیم کرد.

ابوعلی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دغدغه ما اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی و افزایش بهره‌وری این صنعت در خوزستان است اما برخی از دستگاه‌های دولتی با اعمال سلیقه مانع از انجام وظایف سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خوزستان می‌شوند.

وی در ادامه در خصوص ارائه آموزش‌های تخصصی به اعضای این سازمان گفت: ما در 16 سال گذشته توانستیم به 52 هزار و 819 نفر خدمات آموزشی تخصصی ارائه دهیم که هم‌اکنون در حال مذاکره با یک مجموعه تخصصی برای ارائه آموزش‌های بخش کشاورزی با استفاده از نرم‌افزارهای موبایل به اعضای سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی هستیم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خوزستان به تعداد پروانه‌های صادرشده در بخش‌های کشاورزی و دامپروری اشاره کرد و افزود: از سال 1390 تاکنون 4 هزار و 776 پروانه دام‌پروری انفرادی و 1874 پروانه مجتمع دامپروری، 227 پروانه انفرادی شیلات و 606 پروانه مجتمع پرورش ماهی، 638 هکتار مجوز احداث پرورش گل زینتی، 99 هکتار مجوز گلخانه تولید سبزی و سیفی و 8 پروانه احداث کارگاه تولید قارچ خوراکی در خوزستان صادرشده است.

ابوعلی ادامه داد: در جهت ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی تاکنون 900 طرح توجیهی آماده‌سازی و در اختیار تولیدکنندگان قرار داده‌شده است.

وی بابیان اینکه اگر اراده‌ای برای خدمت‌رسانی باشد می‌توان از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد، گفت: خوزستان بهترین و مرغوب‌ترین گندم کشور را تولید می‌کند اما ضعیف‌ترین نان در خوزستان به دست مردم می‌رسد؛ ما می‌توانیم با استفاده از کارشناسان این سازمان با بهبود فرآیند تولید نان، به مردم خدمات‌رسانی کنیم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خوزستان تصریح کرد: با ظرفیت‌های موجود کشاورزی در خوزستان اگر یک فارغ‌التحصیل بیکار در رشته کشاورزی وجود داشته باشد در وهله نخست نشان‌دهنده بی‌لیاقتی من و ضعف شدید مدیران استان است.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید