12میلیارد مترمکعب سیلاب وارد خوزستان شد

12میلیارد مترمکعب سیلاب وارد خوزستان شد
وزیر نیرو حجم سیلاب های وارد شده به خوزستان را 12 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: حدود 9 میلیارد مترمکعب از این سیلاب ها در مخازن سدها نگهداری شده است.
به گزارش ایرنا رضا اردکانیان در بازدید از مرکز دیسپاچینگ سازمان آب و برق خوزستان، اظهار داشت: حدود 9 میلیارد مترمکعب سیلابی که در مخازن ذخیره شده، استفاده های بی شماری برای مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و تولید برق دارد و بخش هایی از آن نیز برای محیط زیست اعم از حقابه رودخانه های پایین دست و احیای تالاب ها به مصرف می رسد.
وی تاکید کرد: به دلیل سال های خشکی که پشت سر گذاشتیم به بستر و حریم رودخانه ها تعرض شده که اکنون زمان اعاده حق رودخانه هاست.
وی همچنین با اشاره به احتمال وقوع سیلاب در خوزستان اظهار داشت: سعی می کنیم که در همکاری نزدیک با مسئولان استان و با پشتیبانی مردم و کشاورزان میزان خسارت ها به حداقل برسد.
اردکانیان افزود: اگر اراضی کشاورزی که موجبات گذر سیل و کاهش خسارات (به ویژه خسارات جانی) را فراهم می کند، آسیب ببیند، خسارت به این کشاورزان پرداخت خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به سیلاب هایی که در گذشته در خوزستان رخ داده است، گفت: طبق آمار 45 ساله، بیش از 300 سیلاب در استان به وقوع پیوسته و نزدیک به همین تعداد تلفات جانی داشتیم.
اردکانیان ادامه داد: این سیلاب ها در شهرستان های مختلف بیش از 27 هزار واحد مسکونی را تخریب و به بیش از 219 هزار هکتار اراضی کشاورزی خسارت وارد کرده و تلفات دامی داشته است، اما الان در پرتو فناوری و آگاهی مردم و همکاری نزدیک دستگاه ها و مدیریت خوبی که به عمل می آید، بیشتر از مواهب این بارش ها و نزولات استفاده می کنیم.
وی همچنین آمادگی برای سیلاب های آینده تاکید کرد: به دلیل انباشت حجم وسیع برف در حوضه های رودخانه های مختلف، با اندکی افزایش دما و یا توام شدن بارش، با ذوب برف قابل ملاحظه مواجه می شویم که باید مخازن سدها گنجایش لازم را برای تسکین سیل داشته باشند؛ و این به معنای رهاسازی آب بیشتر از سدها برابر دستورالعمل مدیریت سد است.
به گفته وی افزایش رهاسازی آب از سدها نیازمند باز بودن معبر است و این یعنی همکاری نزدیک کشاورزان و سکنه محترم در جاهایی که نیاز است.
وی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری، بر پایداری سدها تاکید کرد و افزود: پایداری سدها ارتباط مستقیمی با سلامت و امنیت مردم دارد و ما طبیعتا این مساله را با دقت کامل دنبال می کنیم، به همین منظور موظف شدم در این ایام در استان حضور داشته و از نزدیک نظارت داشته باشم تا هماهنگی بالا و خوبی را با سایر مقامات و مسئولان استان و مقامات کشوری داشته باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد: نوروز 98 در تاریخ ما به عنوان نوروزی که با خسارت های آن حداقلی و مادی، از موهبت الهی حداکثر بهره را بردیم، یاد شود.

*رهاسازی اجباری
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این بازدید گفت: با توجه به افزایش ارتفاع آب در مخازن سدها، بر اساس دستورالعمل ها مجبور به رهاسازی آب با دبی بالاتر هستیم که این مساله ممکن است بعضی مناطق را دچار آبگرفتگی کند.
فرهاد ایزدجو افزود: در حال حاضر در سدهای دز و کرخه ظرفیت خالی کمتر از پیش بینی هاست و با توجه به اینکه چند سیلاب را به صورت متوالی داشتیم و فرصت کافی برای تخلیه وجود نداشته، ناچار به افزایش رهاسازی آب از سدها هستیم.
وی با اشاره به اطلاعیه سازمان آب و برق خوزستان درباره مناطق پرخطر سیلابی، اظهار داشت: در این مناطق، مردم باید مراقبت بیشتری کرده و مسئولان باید اقدمات حفاظتی را تقویت کنند و در منطقه ماشین آلاتی مستقر کنند که در صورت آبگرفتگی، بتوانند مشکلات را حل کنند.
وزیر نیرو امروز به همراه رئیس جمهوری به خوزستان سفر کرده و در نشست شورای مدیریت بحران استان، بازدید از مرکز دیسپاچینگ و بازدید هوایی از هورالعظیم شرکت کرد.
در این نشست حجت الاسلام روحانی با اشاره به برخی اختلافات در نحوه و میزان رهاسازی آب از سدهای استان، وزیر نیرو را برای رسیدگی و تصمیم گیری نهایی در زمینه سیلاب در استان مامور کرد.
اردکانیان همچنین عصر امروز از حوضه جنوبی کرخه در خوزستان و اقدامات انجام شده در زمینه کنترل سیلاب در دشت آزادگان و مناطق مرزی بازدید هوایی کرد.
سازمان آب و برق دیروز، با صدور سه اطلاعیه، نسبت به وقوع سیلاب در 18 روستای حاشیه دز، 33 روستا و سه شهر در حاشیه کرخه و 18 روستا در حاشیه کارون هشدار داده و ضمن انتشار فهرست این روستاها از دستگاه های اجرایی خواسته که برای حفاظت از ساکنان و تخلیه روستاها آمادگی داشته باشند.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید