سیل بند زاویه های دزفول در 13 نقطه ترمیم شد

سیل بند زاویه های دزفول در 13 نقطه ترمیم شد
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با بیان اینکه سیل بند زاویه هادر 13 نقطه ترمیم شده است، گفت: ترمیم سیل بند در یک نقطه هم اکنون امکانپذیر نیست و به بعد ازبارندگی ها موکول شده.
به گزارش ایرنا یعقوب کرمی در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در دزفول با تشریح اقدامات شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان در مقابله با سیل افزود: سیل اخیر با تدابیر اندیشیده شده در شهرستان دزفول تلفات نداشت ولی لازم است سیل بندها به عنوان دژی محکم برای مردم در مقابل سیلاب ترمیم و تقویت شوند.
وی اظهار داشت: سیل بندهای دزفول ظرفیت 2 هزار مترمکعب آب را دارند در حالی که ممکن است دبی رودخانه تا پنج هزار مترمکعب نیز افزایش باید.
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با تاکید بر لزوم افزایش نیم متری ارتفاع سیل بندهای زاویه دزفول افزود: باید از قلوه سنگ برای ساخت سیل بندها استفاده شود تا در دبی بالا مشکلی برای آنها بوجود نیاید.
وی درخصوص وضعیت سد تنظیمی دز نیز گفت: این سد تنظیمی از سمت غرب دیواره بتنی به صورت جزیی آسیب دیده که با توجه به گاویون بندی صورت گرفته خسارت زیادی ندیده و در ماه های آینده ترمیم و بازسازی می شود.
کرمی به تلاش 21 روزه عوامل این شرکت در مهار سیلاب اشاره کرد و افزود: اگر هماهنگی لحظه ای عوامل شرکت نبود شاید بیش از 2 هزار میلیارد ریال خسارت به تاسیسات شبکه وارد می شد.
وی با اشاره به آگاه سازی روستاهای در معرض خطر سیل اظهار داشت: عشایر و اهالی روستاها به مناطق مدنظر منتقل شدند و کمترین خسارت به زمین های زاویه ها وارد شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با اشاره به عوامل تخریب سیل بندهای رودخانه دز در جریان افزایش دبی این رودخانه گفت: دستکاری عوامل انسانی و دخل و تصرف ها در حریم رودخانه دز از عوامل تخریب سیل بندها است.

** تجاوز به حریم رودخانه کرخه مشکل ساز شده است
کرمی با بیان اینکه تمام امکانات استیجاری و موجود برای مهار سیلاب در شوش استفاده شده اند، اظهار داشت: تجاوز به حریم رودخانه کرخه زیاد بوده و با توجه به قرار گرفتن روستاها در مسیر این رودخانه، خسارت ها زیادتر شده اند.
وی گفت: شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان سه شهرستان دزفول، اندیمشک و شوش را زیر پوشش دارد و دشت آزادگان که از طریق کانال پای پل به طول 107 کیلومتر آبیاری می شود نیز زیرپوشش این شرکت رفته است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با بیان اینکه یک ایستگاه پمپاژ، آب آشامیدنی خرمشهر، آبادان و بخشی از اهواز را تامین می کند، افزود: اساس کار شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان تامین، توزیع و استحصال آب برای کشاورزان و مصارف صنعتی است ولی در سیلاب اخیر به دلیل رهاسازی زیاد آب، بستر رودخانه آسیب دید که با همدلی پرسنل و ماشین آلات و متخصصان اقدام به ترمیم سیل بندها کردیم.
وی با بیان اینکه سیل در لرستان بدلیل کوهستانی بودن استان در مدت پنج روز رفع شد، گفت: بدلیل جلگه ای بودن خوزستان، آسیب به زیرساخت ها و ابنیه ها بعد از گذشت زمان خود را نشان می دهند لذا حداقل سه ماه برای دفع سیل در خوزستان زمان نیاز است.
کرمی امسال را سال خوبی برای کشاورزی دانست و اظهار داشت: بارندگی های امسال شرایط را برای کشاورزی در شمال استان خوزستان مطلوب کرده و مشکلی برای قراردادهای آب کشاورزان وجود نخواهد داشت.
افزایش دبی رودخانه های دز و کرخه که به دلیل بارش های سیل آسا در مناطق بالادست رخ داد باعث آبگرفتگی تعداد زیادی از روستاها و اراضی کشاورزی حاشیه این رودخانه ها در خوزستان شد.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید