برداشت برنج دزفول، کمبود امکانات و انحصار دلالان

برداشت برنج دزفول، کمبود امکانات و انحصار دلالان
همزمان با برداشت محصول شلتوک از مزارع شالی دزفول، کشاورزان با چالش هایی نظیر کمبود امکانات، ورود دلالان و کاهش قیمت محصول در بازار مواجه شده اند.

فصل برداشت برنج از راه رسیده و بوی خوش شلتوک در شالیزارهای دزفول به مشام می رسد؛ برنج با کیفیت دزفول این روزها درحالی برداشت می شود که دلالان حاصل ماه ها تلاش کشاورزان را با قیمتی پائین خریداری می کنند.
به گفته کشاورزان شالیکار دزفول قیمتی که برنج به فروش می رسد کفاف ماه ها تلاش و هزینه های کشاورز را نمی دهد.
علی فلاحی یکی از شالیکاران دزفول در این باره می گوید: برداشت برنج در حالی در دزفول آغاز شده که دلال ها برای این محصول قیمت تعیین می کنند و در واقع سود کشت این محصول به جیب آنها می رود.

وی خواستار رسیدگی مسئولان به این مشکل شد و افزود: کشاورزان ماه ها زیر آفتاب گرم و سوزان تابستان برای به ثمر رسیدن مزارع برنج خود تلاش می کنند ولی هنگام برداشت کمترین سود نصیب آنها می شود. 

این شالیکار اظهار داشت: کشاورزان با مشکلات دیگری برای برداشت برنج نظیر کمبود امکانات و پایین بودن نرخ خرید در بازار دست و پنج نرم می کنند.

بی نتیجه ماندن تلاش شالیکاران دزفول با حضور دلال ها
دبیر نظام صنفی حمایت از کشاورزان دزفول درباره مشکلات شالیکاران این شهرستان گفت: متاسفانه همزمان با برداشت برنج در دزفول، دلالها قیمت را پایین نگه داشته اند و تلاش کشاورزان بی نتیجه مانده است.
بهمن دریکوندی افزود: تعاون روستایی باید با ورود به این موضوع، برنج را از کشاورزان خریداری کند تا نرخ خرید برنج از کشاورزان افزایش یابد و کفاف هزینه های آنها را بدهد.
وی اظهار داشت: با وجود اینکه نرخ هر کیلوگرم شلتوک حدود ۱۵۰ هزار ریال است ولی در عمل با قیمت بین ۵۰ تا ۶۰ هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.
دریکوندی افزود: شلتوک پس از خشک کردن و فرآوری، ۲۵ درصد افت دارد و پس از فرآوری ۵۰ درصد به قیمت آن افزوده می شود.

احمد زارعی مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت: برنج در هفت هزار هکتار از زمین های کشاورزی دزفول کشت شده که به دلیل شرایط استانی نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد.
وی افزود: به علت بهبود شرایط آبی استانی در پی وقوع سیلاب، شرایط برای توسعه و کشت برنج در استان خوزستان فراهم و منجر به اختصاص افزون بر ۲۲۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت برنج شد.

کمبود امکانات برای برداشت برنج در دزفول
مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه حدود یک میلیون تن برنج از سطح زمین های خوزستان برداشت می شود، گفت: محصول شلتوک باید در مدت ۲۰ روز از زمین ها برداشت و نسبت به خشک کردن و فرآوری آن اقدام شود.
وی افزود: ممکن است امکانات و ظرفیت های موجود در استان جوابگوی برداشت این حجم از شلتوک نباشند که باید از امکانات دیگر استان ها برای برداشت این محصول استفاده شود.

زارعی اظهار داشت: بخشی از شلتوک تولید شده به کشور عراق صادر می شود که امیدواریم در این خصوص مشکلی پیش نیاید.
وی افزود: پیک کشت برنج در دزفول در سال های گذشته به علت هزینه بالای کارگری و مصرف بالای آب بین چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار هکتار بود که با وجود خشکه کاری و کشت مکانیزه امکان توسعه کشت برنج فراهم و امسال در سطح  هفت هزار هکتار کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج به صورت مکانیزه انجام می شود، گفت: برای عملیات شالی کوبی نیازمند همکاری و مساعدت ایستگاه های ذرت خشک کنی بوده و برای تامین سوخت کامیون های حمل و نقل نیز نیازمند مساعدت شرکت نفت هستیم.
وی با اشاره به وجود چهار واحد برنج خشک کنی در دزفول افزود: این واحدها ظرفیت خشک کردن حدود ۱۰ هزار تن محصول شلتوک را دارند و برای خشک کردن ۱۰ هزار تن دیگر با کمبود مواجه هستیم.

زارعی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت ذرت خشک کن ها و امکانات دیگر استان ها برای خشک کردن شلتوک تولیدی دزفول اظهار داشت: ایستگاه های ذرت خشک کنی دزفول برای خشک کردن چهار برابر تولید ذرت این شهرستان ظرفیت دارند.
وی افزود: با توجه به ایجاد مشکل در مرکز خرید به دلیل قطعی برق از شرکت توزیع برق انتظار می رود همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد تا وقفه ای در خرید محصول در دزفول ایجاد نشود.

لزوم بسیج امکانات برای برداشت محصول برنج دزفول
سرپرست فرمانداری ویژه  دزفول نیز برداشت برنج را یکی از مسائل مهم این شهرستان دانست و گفت: باید با همکاری مجموعه ای مرتبط با موضوع اعم از خصوصی و دولتی درخصوص کمبود امکانات برنامه ریزی کرد.
محمد حیدری با تاکید بر لزوم بسیج امکانات برای برداشت محصول برنج شهرستان دزفول افزود: درصورت نیاز از تجهیزات و امکانات شهرهای شمالی کشور برای برداشت و فرآوری برنج استفاده می شود.
وی افزود: درخصوص تامین سوخت، آب و برق نیز ادارات مرتبط باید همکاری لازم را با جهاد کشاورزی، انجمن صنفی و شرکت های خدمات روستایی داشته باشند.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: مردم دزفول پارسال از شرکت نفت ناراضی بودند که ضمن در نظرگرفتن مشکلات و مسائل شرکت نفت، نباید زمینه اعمال فشار و نارضایتی مردم فراهم شود.

ارقام برنج کشت شده در دزفول شامل ارقام محلی عنبربو، چم پا و ارقام اصلاح شده دانیال و شفق می باشند.

سالانه افزون بر ۲.۵ میلیون تن محصول زراعی و باغی در شهرستان دزفول تولید می شود.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید