عملیات لایروبی زهکش سیاه منصور دزفول آغاز شد

عملیات لایروبی زهکش سیاه منصور دزفول آغاز شد
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از آغاز عملیات لایروبی زهکش سیاه منصور در دزفول خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه آبیاری دز "یعقوب کرمی" گفت: کار لایروبی این زهکش 5 کیلومتری از نیمه دوم آذرماه سال جاری آغاز شده و تا هفته های آتی ادامه دارد.
وی کاهش مشکلات زیست محیطی و هدایت آب های سطحی ناشی از بارندگی را از مهمترین اهداف لایروبی این زهکش عنوان کرد و گفت: زهكش در  شبكه هاي آبياري، نقش اساسي را در جمع آوري و دفع آبهاي سطحي در موقع بارندگي و نيز جلوگيري از شوري اراضي كشاورزي وكاهش عملكرد محصولات کشاورزی را برعهده دارد.
کرمی با انتقاد از تخليه فاضلاب ومواد زائد در این زهكش افزود: فاضلاب شهری و صنعتی که وارد زهکش سیاه منصور می شود رشد علف هاي هرزه آبي  را موجب شده و دفعات لایروبی مکرر و هزينه هاي گزاف نگهداري را برشرکت تحميل می کند.
وی تاکید کرد: بيش از 634 كيلومتر زهكش فقط در شبكه آبیاری دز وجود دارد كه نگهداري ولايروبي اين شبكه گسترده زهكشي، اعتبارات زيادي را مي طلبد ولی به منظور هدایت آب در موقع بارندگی، زهکش های محدوده شهر دزفول از جمله زهکش جندی شاپور نیز ماه گذشته لایروبی شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری شمال خوزستان برآورد هزینه لایروبی این دو زهکش را بیش از یک میلیارد و 880 میلیون ریال اعلام کرد.
زهکش سیاه منصور در منطقه شرق دزفول بدلیل تغییر کاربری آن به دفع فاضلاب های شهری و صنعتی و مجاورت با مناطق مسکونی در سال های اخیر، باعث بروز برخی مشکلات زیست محیطی شده است.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید