دومینوی حراج به گوجه شوش رسید

دومینوی حراج به گوجه شوش رسید
کشاورزان گوجه کار شوش با وجود ماه‌ها انتظار، زحمت و هزینه‌های فراوان اکنون با بی‌بازاری مواجه شده و مجبورند محصولات خود را با قیمتی بسیار ناچیز به فروش برسانند.

این بار نوبت گوجه است، پیش از این پیاز هم همین حکایت را داشت؛ گویا این دومینوی تکراری هر سال قرار است بر سر کشاورزان زحمتکش آوار شود.

مشاهده کلیپ پرت کردن صندوق‌های گوجه فرنگی بر روی آسفالت خیابان توسط کشاورز بخت برگشته و دست به دست شدن آن در فضای مجازی دل هر بیننده‌ای را می‌آزارد.
این روزها کشاورزان زیادی در کنار جاده‌های شوش و دزفول در حال فروش صندوق‌های گوجه فرنگی خود به قیمت‌های ناچیز ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار ریال هستند یعنی هر کیلوگرم زیر ۱۰ هزار ریال!

پای صحبت یکی از کشاورزان فعال در شوش نشستم او درخصوص شرایط این روزهای خود گفت: پیش از کاشت گوجه فرنگی مشاغل زیادی نظیر فعالیت در تونل‌های آزادراه خرم آباد - بروجرد و مرغداری را تجربه کرده‌ام.

 مجید عباسی با بیان اینکه مرغداری باتوجه به افزایش هزینه خوراک مرغ به صرفه نبود، افزود: بعد از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ضرر در مرغداری به سراغ کشاورزی و کشت گوجه و خیار در زمین کشاورزی پدرم رفتم.
این فرد ۴۶ ساله که متاهل و دارای فرزند است، اظهارداشت: با وجود تلاش فراوان سه میلیارد ریال از کشت گوجه و خیار ضرر کردم ولی به توصیه دوستان در سال زراعی جاری برای فرار از ضرر گذشته دوباره پنج هکتار گوجه کاشتم و تاکنون سه میلیارد ریال برای کاشت، داشت و برداشت هزینه کرده‌ام.

وی افزود: با وجود اینکه همراه با هزینه برداشت برای هر کیلوگرم ۶ هزار ریال هزینه کرده‌ام، دلال قیمت هر کیلوگرم را چهار هزار ریال اعلام کرده که با این وجود باز هم نتیجه این همه تلاشم ضرر است. 
عباسی گفت: متاسفانه الگوی کشتی وجود ندارد تا کشاورز بداند وظیفه‌اش چیست و کشاورزان بی‌پناه باید با دلالان و مافیا دست به گریبان شوند. 
این کشاورز با انتقاد از وضعیت موجود افزود: برای فرار از ضرر در گرمای بالای ۴۰ درجه در زمین کشاورزی کار کردم ولی نتیجه آن باز هم ضرر بود؛ گوجه‌هایی که محکوم به نابودی هستند چراکه کارخانه‌های تولید رب نیز محصول ما را نمی‌خرند.
این حکایت پدر خانواده‌ای است که برای امرار معاش و گذراندن زندگی زن و فرزندش از هیچ تلاشی دریغ نکرده ولی اکنون با بدهی زیاد شرمنده خانواده خود شده است. 

مشابه این کشاورز زحمتکش در شمال خوزستان کم نیست؛ افرادی که با وجود افزایش چند برابری هزینه‌های زندگی باید محصولات خود را به قیمت‌های ناچیز بفروشند تازه اگر خریداری باشد در غیراین صورت باید محصول با کیفیت خود را در مزرعه رها کنند.

رئیس میدان میوه و تره بار دزفول که جزو میادین فعال جنوب کشور است، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال بازار تره بار در هیچ زمینه و محصولی مناسب نیست.
سید عزیز موسوی افزود: در حال حاضر گوجه فرنگی با قیمت هر کیلوگرم بین هشت تا ۱۲ هزار ریال بستگی به کیفیت محصول از کشاورز خریداری می‌شود. 
وی با اشاره به هزینه‌های بالای برداشت محصول، حمل و نقل و  دستمزد کارگران اظهارداشت: خرید و فروش محصول تولیدی براساس تقاضا در شهرهای مختلف صورت می‌گیرد که متاسفانه امسال در کل بازار تره‌بار به صرفه نیست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوش نیز در این باره گفت: ارقام مختلف محصول گوجه فرنگی در سطح ۹۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری کشت شد که پیش بینی می‌شود ۳۷ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

علیرضا ملک زاده عملکرد این محصول را ۴۰ تن در هکتار اعلام کرد و  افزود: این محصول متاسفانه در حال حاضر کمتر از ۱۰ هزار ریال از کشاورز خریداری می‌شود.

وی گفت: بیش از ۴۳۰ کشاورز در شهرستان شوش در سال زراعی جاری اقدام به کشت گوجه فرنگی کرده‌اند.

نبود الگوی کشت مناسب در سطح کشور، همزمانی برداشت محصول برخی استان‌ها از جمله کرمان، فارس و خوزستان و همچنین شیوع ویروس کرونا از عوامل افت شدید قیمت محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری عنوان شده‌اند.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید