تدارک مدیریت شبکه های آبیاری شمال خوزستان برای جهش تولید در محصولات زراعی تابستانه

تدارک مدیریت شبکه های آبیاری شمال خوزستان برای جهش تولید در محصولات زراعی تابستانه
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از آغاز عقد قرارداد محصولات تابستانه در شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی از 25 خردادماه سال جاری خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه آبیاری دز، "محسن سعادت فر" گفت: با هماهنگی معاونت شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان تمهیدات لازم برای تامین آب کشت های تابستانه و سالانه از جمله برنامه ریزی تامین آب،لایروبی کانال ها و زهکشها و تعمیرات ضروری تاسیسات شبکه ها انجام شده و پیش بینی می شود امسال جهش تولید قابل توجهی در تولید محصولات زراعی تابستانه و سالانه منطقه شمال خوزستان صورت پذیرد.
وی اظهار امیدواری کرد امسال بیش از 65 هزار هکتار از زمین های تحت پوشش شبکه های آبیاری شمال خوزستان شامل اراضی زراعی کشاورزان،باغات،کشت های سالانه و شرکت های کشت و صنعت نیشکری و غیر نیشکری  به زیر کشت انواع محصولات تابستانه و سالانه برود.
معاون بهره برداری این شرکت نیز از صدور مجوز تامین آب کشت شلتوک در شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی خبر داد و گفت: تامین آب محصول شلتوک با توجه به ظرفیت کانال آبیاری و رعایت الزامات فنی صورت می پذیرد؛ لذا کشاورزان شلتوک کار لازم است پیش از نشاکاری برنج ضمن عقد قرارداد، حداکثر سطح قرارداد مجاز کشت شلتوک دریچه خود را از امور مشترکین شرکت استعلام کنند.
"ناصر بهمنش فر" افزود: برای هر شهرستان یک سهمیه مشخص آب برای کشت برنج تخصیص یافته و شرکت نیز بر اساس همین سهمیه، اقدام به عقد قرارداد با مشترکان خواهد نمود.
وی تاکید کرد: کشت برنج در کانال های فرعی 78،79،83،105 و107 در شبکه آبیاری کرخه شمالی(کانال پای پل) با توجه به ظرفیت این کانال ها با محدودیت مواجه است و لازم است کشاورزان این مناطق قبل از کشت برنج حتما با امور مشترکین شبکه آبیاری کرخه شمالی هماهنگی نمایند.  
همچنین مدیرامور مشترکین این شرکت ضمن تاکید بر رعایت الگوی کشت مندرج در قرارداد مربوطه گفت: از کشاورزان شلتوک کار به هنگام عقد قرارداد، تعهد نامه ای مبنی بر عدم کشت بیش از میزان قرارداد اخذ خواهد شد.  
"محمدرضا سپهری" افزود: در صورت عدم رعایت سطح زیر کشت مندرج در قرارداد، مسئولیت عدم تامین آب کشت مشترک، بر عهده وی خواهد بود و شرکت مسئولیتی را در این زمینه نمی پذیرد.
وی همچنین از آغاز عقد قرارداد محصولات سالانه باغی شبکه آبیاری دز خبر داد و گفت: مشترکین باغدارمیتوانند جهت عقد قرارداد آب بها خود با در دست داشتن مدارک شناسایی و قرارداد قبلی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به امورمشترکین شرکت واقع دزفول،ابتدای جاده محمد بن جعفر (ع) در مجتمع چهارم خرداد مراجعه نمایند.
در فصل زراعی تابستانه قریب به 30 نوع کشت مختلف از قبيل ذرت،ماش،شلتوک،هندوانه،خربزه،بادمجان وخیار در اراضی تحت پوشش شبکه های آبیاری شمال خوزستان به بار می نشیند.
قرارداد آب برخی محصولات زراعی و باغی و شرکت های کشت و صنعت ها بصورت سالانه با این شرکت منعقد می شود.
شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان مدیریت شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی را در وسعتی قریب به 180 هزار هکتار برعهده داشته و بیش از 18 هزار مشترک دارد.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید