۱۱۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دزفول انجام شد

۱۱۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دزفول انجام شد
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: کارشناسان و محققان این مرکز ۱۱۰ طرح تحقیقات کشاورزی را در سال ۱۳۹۸ انجام دادند.

به گزارش ایرنا محمدرضا ملک زاده روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود: ۴۰ نفر محقق در سال گذشته این طرح‌های تحقیقاتی را انجام دادند که به طور متوسط هر محقق ۳.۲ طرح انجام داده که برای ۱.۵ طرح آنها گزارش نهایی تولید شده است.

وی با بیان اینکه نیمی از طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد منطقه‌ای و مابقی کشوری بودند، اظهارداشت: قرادادهای پژوهشی مختلفی در زمینه هسته‌های بذری با شرکت‌های کشت و صنعت شهید رجایی و شهید بهشتی منعقد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با اشاره به تلاش این مرکز برای حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی بیان کرد: در حال حاضر ۱۳۲ رقم مرکبات، ۱۶ رقم پکان(گردوی گرمسیری) و ۲۲ رقم زیتون در حوزه فعالیت مرکز تحقیقات کشاورزی صفی‌آباد وجود دارد.

وی با بیان اینکه بزرگترین گله گاومیش مراکز تحقیقات کشاورزی کشور در مرکز کشاورزی دزفول وجود دارد، افزود: واحد دام مرکز تحقیقات در حال حاضر طرح تحقیقاتی خالص سازی و توسعه بزنجدی و دوقلو و چندقلوزایی دام سبک را در حال انجام دارد که برای این کار ژن از نقاط دیگر به مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول آورده شده است.

راه اندازی هنرستان شبانه‌روزی کشاورزی در دزفول از مهر امسال

ملک زاده با اشاره به لزوم آموزش کشاورزی به نسل‌های جدید اظهارداشت: اغلب فرزندان کشاورزان تمایلی به ادامه شغل پدران خود ندارند که با این وجود در آینده بخش کشاورزی با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وی قطب کشاورزی دزفول را نیازمند تربیت کشاورز دانست و افزود: قرار است هنرستان شبانه روزی کشاورزی با هماهنگی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در مرکز آموزش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول راه اندازی شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: این هنرستان فنی و حرفه‌ای مهرماه امسال ۲۵ دانش آموز در هر یک از رشته‌های امور زراعی، امور باغی، امور دام و ماشین آلات کشاورزی پذیرش خواهد کرد.

وی با اشاره به راه اندازی باغ‌ گیاهشناسی‌ فدک در  سال‌ ۱۳۷۲ در قالب‌ یک‌ طرح‌ تحقیقاتی بیان کرد: ۱۷ کلکسیون در باغ گیاهشناسی فدک از جمله گیاهان منطقه زاگرس و ایران تورانی، گیاهان جنوب شرق آسیا، گیاهان ناحیه صحرا- سندی و ناحیه سودانی، گیاهان ناحیه رویشی نئوتروپیک و گیاهان استرالیا راه اندازی شده است.

آموزش ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر روز به بهره برداران کشاورزی خوزستان

ملک زاده اظهارداشت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول سال گذشته ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر روز به بهره برداران کشاورزی خوزستان آموزش داده که می‌توان به آموزش یکهزار و ۵۰۰ مددجوی زندانی اشاره کرد.

وی با اشاره به ایجاد سایت آموزشی ترویجی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد افزود: آموزش ضمن خدمت، آموزش بهره برداران مشاغل کشاورزی و آموزش کارکنان وظیفه از دیگر اقدامات مرکز در سال گذشته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: ۸۸ نفر عضو جدید هیات علمی در مراکز تحقیقات کشاورزی کشور جذب شدند که سال گذشته به مدت چهار روز در مرکز تحقیقات صفی آباد حاضر شدند و دوره های آموزشی برای آنها برگزار شد.

وی افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با توجه به اینکه نخستین مرکز تحقیقات کشاورزی در کشور است به عنوان الگوی سایر مراکز شناخته می‌شود و کارشناسان این مرکز در سال گذشته آموزش‌های لازم ترویجی را به بهره برداران استان‌های خوزستان، تهران، کرمانشاه، قم و سمنان ارائه کردند.

تولید ۱۵ درصد بذر گندم کشور زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد 

ملک زاده با بیان اینکه ۱۵ درصد بذر گندم کل کشور در استان خوزستان و زیر نظر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی صفی آباد دزفول تولید می‌شود، گفت: بذر با دانه متفاوت است؛ بذر باید محصولی با تناژ بین ۶ تا ۱۳ تن در هر هکتار داشته باشد تا استانداردهای بین المللی لازم و قابلیت کشت در مزارع را داشته باشد.

وی با اشاره به وجود ۹۰۰ هکتار مزرعه کلزا زیر نظر مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول افزود: ۹۰ درصد بذر کلزای بهاره کشور زیر نظر مرکز تحقیقات صفی آباد با مشارکت شرکت‌های کشت و صنعت میان آب و شهید رجایی تولید می‌شود. 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با اشاره به نظارت این مرکز بر ۱۵۰ نهالستان و ۳۵۰ هزار اصله نهال اظهارداشت: ۳۲ هکتار زمین زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد برای تولید بذر هیبرید اختصاص یافته است.

وی با اشاره به برگزاری روز مزرعه ملی کلزا در سال گذشته گفت: تمام یافته‌های محققان مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول در این روز به محققان و بهره برداران ارائه شد.

توسعه ارقام برتر پکان(گردوی گرمسیری) در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد

ملک زاده گفت: ارقام پرمحصول پکان یا گردوی گرمسیری پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول تولید شده‌اند.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ۱۲ رقم گردوی گرمسیری با استان گلستان، ۱۱ رقم با استان فارس و ۹ رقم با استان گیلان افزود: قراردادهایی نیز برای توسعه ۹ رقم با استان کرمانشاه، ۱۳ رقم با استان خوزستان و ۶ رقم با استان مازندران منقعد شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول بیان کرد: کشت، فرآوری و بسته بندی مارچوبه به طور اختصاصی در کشور زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول در شرکت کشت و صنعت شهید رجایی در حال انجام است.

افزایش ۱۸ درصدی عملکرد رقم جدید کنجد با نام شوین

ملک زاده با اشاره به رونمایی کنجد شوین در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول اظهارداشت: این رقم کنجد نسبت به رقم‌های مشابه ۱۸ درصد افزایش عملکرد دارد.

وی با اشاره به رونمایی رقم سالند سویا که در تولید بذر در طبقه مادری جای می‌گیرد، افزود: گندم ستاره نیز با مشخصاتی نظیر پاکوتاه، زودرس و مناسب استان‌های خوزستان و گلستان سال گذشته در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد رونمایی شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با اشاره به اجرای بزرگترین برنامه به نژادی گندم این مرکز به صورت مشترک با موسسه کشاورزی سیمیت بیان کرد: یکهزار و ۵۰۰ ژنوتیپ گندم برای استفاده بهره برداران در حال ارزیابی هستند.

وی با اشاره به رونمایی آوان ژنوتیپ زیتون با توانایی بالای تولید روغن در مناطق نیمه گرمسیری کشور افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول سال گذشته در معرفی سه رقم گندم کلاته، معراج و ترابی و سه رقم بادمجان آذین، بیتا و درخشان همکاری داشته است.

ملک زاده به کشت ۶ رقم خیار و آموزش عملی مدیریت تولید خیار گلخانه‌ای توسط مرکز تحقیقات صفی آباد در خوزستان اشاره و بیان کرد: یک دستگاه کاشت مستقیم به صورت مهندسی معکوس در حال تولید بوده که چهار میلیارد ریال اعتبار از سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار برای آن جذب شده است.

وی با اشاره به انجام تست مزرعه این دستگاه کارنده ادامه داد: کشت بذر بلافاصله بعد از برداشت محصول قبل از مزایای این دستگاه است که در راستای کشاورزی حفاظتی استفاده می‌شود.

وی گفت: ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه برای راه اندازی گلخانه الگوی تحقیقاتی جذب شده است.

لزوم حرکت از کشاورزی منبع بنیان به دانش بنیان

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با اشاره به افزایش سالانه ۷۸ میلیون نفر به جمعیت جهان گفت: حدود یک میلیارد نفر در ۱۳ سال آینده به اندازه جمعیت قاره آفریقا به جمعیت جهان اضافه می‌شود که با توجه به گرم شدن هوا و کم شدن منابع آب باید بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از محصولات گندم و جو با هر درجه افزایش حرارت، کاهش می‌یابد، افزود: با توجه به پیش بینی‌ها در ۱۳ سال آینده ۶ درجه سانتیگراد افزایش دما خواهیم داشت لذا تنها راه برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، توسعه پایدار است.

ملک زاده بیان کرد: برای تامین امنیت غذایی باید به سمت نظام نوآوری مبتنی بر دانش حرکت کنیم که این کار در حیطه وظایف مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی است.

الگوی کشت به مولفه‌های اقتصادی زیادی وابسته است

ملک زاده در پاسخ به سوال در زمینه اقدامات تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی صفی آباد دزفول در زمینه تدوین الگوی کشت گفت: زیرساخت‌های الگوی کشت در کشور فراهم است ولی این موضوع به مولفه‌های اقتصادی زیادی نظیر صادرات وابسته است.

وی افزود: کشش بازار، زمان کاشت و برداشت در زمینه کشت‌های پاییزه به طور کامل بررسی شده‌اند ولی هنوز نتوانسته‌ایم سایر مولفه‌ها نظیر تحریم را کنترل کنیم. 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با بیان اینکه درصورت نبود تحریم‌ها قیمت محصولات کشاورزی به این اندازه افت پیدا نمی‌کرد، اظهارداشت: واردات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولید محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود که این خود از عوامل ناهماهنگی در تولید محصولات است.

وی با تاکید بر لزوم تمرکز تمام امور کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی افزود: قیمت پایین خرید تضمینی برخی محصولات نظیر گندم عاملی برای کاهش این محصول در سال زراعی جاری بوده است.

ملک زاده با اشاره به آغاز مرحله دوم برنامه نوین ترویج امسال با عنوان یاوران تولید گفت: بسیاری از یافته های کشاورزی به عرصه نرفته‌اند که در مرحله دوم برنامه نوین ترویج امسال به دنبال ترویج یافته‌های کشاورزی و انتقال آنها به بهره برداران هستیم.

بخش کشاورزی کمترین وابستگی را به خارج دارد

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با اشاره به نامگذاری امسال مقام معظم رهبری مبنی بر سال جهش تولید بیان کرد: یکی از بخش‌هایی که کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارد، بخش کشاورزی است لذا می‌توانیم بیشترین جهش را در این بخش شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور را می‌توان با کشاورزی دگرگون کرد، افزود: در حال حاضر از نظر بذر سبزی و صیفی به خارج از کشور وابسته هستیم ولی اقداماتی با توجه به فرصت تحریم ها، برای رفع این وابستگی انجام شده است.

به گزارش ایرنا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقات جنوب غرب کشور پس از بررسی‌ها و مطالعات اولیه‌ای که از اراضی آبخور سد بزرگ دز در سال ۱۳۳۹ آغاز شده بود به طور رسمی در سال ۱۳۴۲ در قلب اراضی ۱۲۵ هزار هکتاری شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان افتتاح شد.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید