قطب سوم پرورش گل ایران در انتظار حمایت

قطب سوم پرورش گل ایران در انتظار حمایت
دزفول در تولید گل مریم در رتبه نخست کشور و در تولید گل رز در رتبه دوم کشور است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان، حاصلخیزی و کیفیت بالای زمین، وجود رودخانه دز و آب و هوای مناسب موجب شده است این محصولات با کیفیتی همچون گندم، صیفی جات، سبزیجات و مرکبات و گل های شاخه ای و زینتی در شهرستان دزفول تولید و کشت شود.

از جمله محصولات کشاورزی شهرستان دزفول گل و گیاه می‌باشد که برخی از این گل‌ها در سطح بین المللی برند و مشهور می‌باشند. پژمردگی گل‌ها بر اثر شرایط نامناسب حمل و نقل و به دنبال آن کاهش قیمت، همچنین هزینه بالای حمل و نقل با اتوبوس موجب شده تا گلکاران دزفول تمایلی به افزایش تولید گل نداشته و برخی به دنبال کشت سایر محصولات به جای گل باشند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه سالانه ۳۴۷ میلیون تن شاخه گل بریده و گل‌های زینتی در استان تولید می‌شود می گوید: از این میزان ۳۸۳ هکتار در فضای  گلخانه‌ای و ۷۴۵ هکتار  در فضای باز  انجام شده است.

محمد حسنی نسب  ادامه داد:  با توجه به عدم وجود پایانه صادراتی گل و گیاهان زینتی در استان، محصول تولیدی جهت صادرات به استان تهران منتقل شده و به سایر نقاط کشور و مقاصد صادراتی خارج از کشور توزیع شده به همین دلیل تا کنون آماری از صادرات استان خوزستان در دسترس نمی‌باشد.

کشت محصولات گلخانه‌ای در اراضی خوزستان

تولید سالانه بیش از ۸۵ میلیون شاخه گل در دزفول
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول نیز می‌گوید: سالانه بین ۸۵ تا ۹۰ میلیون شاخه گل در این شهرستان تولید می‌شود.

رز، مریم، زنبق، محمدی، لیلیوم و گلایل از جمله محصولاتی هستنند که در گلخانه‌های شهرستان دزفول تولید و کشت می‌شوند.

احمد زارعی با اشاره به اینکه گل‌های مریم و رز از مهمترین گل‌های تولید شده در دزفول می‌باشند افزود: پارسال محصولات گل و گیاه دزفول به کشور‌هایی همچون اوکراین صادر شده است. 
وی بیان کرد: گل و گیاه این شهرستان دارای ظرفیت‌های متنوع و مختلفی دارد که با صادرات آن‌ها می‌توان ارزآوری مناسبی برای کشور فراهم آورد.
 
کمبود سردخانه و انبار مشکلات پرورش دهندگان گل و گیاه شهرستان دزفول
علیرغم این ظرفیت‌های مناسب و تولیدات متنوع گل‌های زیبا و سرسبز به علت کمبود‌های زیرساختی محصولات گل و گیاه شهرستان دزفول به طور غیر مستقیم از طریق استان‌های دیگر صادر می‌شود.
محمد یکی از تولیدکنندگان پرورش گل در شهرستان دزفول است که در زمینه تولید و پرورش گل رز فعالیت می‌کند.
وی یکی از کمبود‌های صنعت گل و گیاه در دزفول کمبود سردخانه‌های برای محصولات بیان کرده و می‌گوید نیازمند این هستیم که انبار و سردخانه‌های محصولات کشاورزی در دزفول بیشتر شود.
این پرورش دهنده دزفولی گل و گیاه معتقد است که اگر این سردخانه‌ها بیشتر شود امکان نگهداری و تولید محصولات نیز افزایش پیدا می‌کند.

رسول هم یکی از پرورش دهندگان گل در دزفول است و می‌گوید که اگر پایانه صادراتی راه بیفتد دیگر نیاز نیست برای صادرات محصولات به خارج از استان مراجعه کنیم. زیرا همین هزینه‌های زیاد حمل و نقل موجب می‌شود تولید کنندگان دیگر در عرصه‌ی پرورش گل و گیاه ورود پیدا نکنند.

پایانه گل و گیاه دزفول متوقف در کمبود اعتبارات
چند سالی که ساخت پایانه صادراتی گل و گیاه شهرستان دزفول آغاز شده است که بنا بر گفته مجری این طرح تا کنون ۶۵ درصد پیشرفت کاری داشته است.
احمد آل کجباف می‌گوید از جمله قسمت‌های این پایانه سردخانه ۱۰ هزار تنی، ۱۲ غرفه گل فروشی و پنج غرفه فرآوری گل و گیاه و نمایشگاه بزرگ محصولات می‌باشد.

وی ادامه داد: با بهره برداری کامل از این طرح روزانه ۲۰ ترانزیت معادل ۵۰ هزار تن محصول انجام میشود.

مجری طرح پایانه گل و گیاه شهرستان دزفول با بیان اینکه تاکنون تمامی هزینه‌های ساخت این پایانه را بدون کمک دولتی ساخته است، بیان کرد: برای گرفتن تسهیلات از شبکه بانکی با ایجاد پروسه‌های مختلف و طولانی فرد را از گرفتن تسهیلات مصرف می‌کند.

 
آل کجباف خواستار توجه و حمایت مسئولان برای تکمیل این مطرح شد و گفت: به دلیل کمبود اعتبارات ساخت پایانه گل؛ و گیاه دزفول متوقف مانده است که در صورت راه اندازی آن زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و یک هزار و ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم فراهم می‌شود.

وی می گوید که برای ساخت این پایانه تاکنون یک ریال اعتبار دولتی استفاده نشده است وهمه آن با سرمایه خودش به اینجا رسانده است.

هرگاه بخش خصوصی وارد کار و فعالیت اقتصادی می‌شود انتظار حمایت و همیاری مسئولان را دارند و در شرایطی که سرمایه گذاران حاضر به ورود به عرصه‌هایی همچون کشاورزی و محصولاتی همچون گل و گیاه هستند باید حمایت‌های مناسبی از آنان صورت بگیرد.
 
راه اندازی پایانه گل و گیاه دزفول تا بهمن ماه در صورت تامین اعتبار
برای پیگیری مشکل پایانه گل و گیاه شهرستان دزفول، با سرپرست فرماندار ویژه دزفول ارتباط برقرار کردیم. علی فرهمندپور می گوید: ساخت پایانه گل و گیاه شهرستان دزفول یکی از مصوبات هیات دولت می‌باشد.

وی گفت: در صورت تامین اعتبار پایانه گل و گیاه شهرستان دزفول در بهمن ماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول از برنامه ریزی برای توسعه صنعت گل وگیاه این شهرستان خبر داد و ادامه داد: یکی از برنامه‌های توسعه این صنعت طرح تکمیل شهرک ۱۸۵ هکتاری گل و گیاه دزفول می‌باشد.
فرهمندپور می گوید که محصول گل و گیاه دزفول به طور غیر مستقیم از استان‌های دیگر به خارج ازکشور صادر می‌شود.
 
  • جابجایی گل‌ها با اتوبوس!
    با وجود موانع و مشکلات بسیار، سالهاست گلکاران دزفولی تمام هم و غم خود را برای تولید گل‌هایی با طراوت و زیبا بکار می‌گیرند تا همچنان نام دزفول در بین تولید کنندگان گل‌های زینتی بدرخشد. اما پس از گذراندن دوره کاشت و برداشت با مشکل جابجایی گل‌ها و ارسال آن‌ها به شهر‌های دیگر از جمله تهران مواجه می‌شوند.

از آنجا که در شهر دزفول مکان مناسبی برای فروش گل وجود ندارد، سالانه بیش از یک میلیون گل شاخه بریده مریم از این شهرستان به وسیله اتوبوس به تهران فرستاده می‌شود که در طی مسیر از کیفیت و طراوت گل‌ها کاسته شده و سبب ضرر مالی به تولید کنندگان می‌شود.

حسین یکی از گلکاران دزفولی با اشاره به اینکه نبود پایانه گل و گیاه برای فروش گل از عمده مشکلات است گفت: این گل و گیاه از این شهر برای فروش به تهران برده می‌شود و با واسطه گری و دلالی، به فروش می‌رسد که در این صورت نه تنها گلکار سود چندانی عایدش نمی‌شود بلکه گاهی اوقات ضرر هم می‌کند.
گلخانه داران به حمایت مسئولان نیاز دارند 

محمد زیبایی، مجری طرح یکی از گلخانه‌های دزفول، با سابقه ۱۵ ساله فعالیت در صنعت پرورش گلمی گوید: در حال حاضر دو سال از احداث گلخانه صنعتی دزفول در شهرک صنعتی می‌گذرد، در ابتدای امر هیچ‌گونه امکانات و زیرساخت ضروری مثل آب و برق برای احداث گلخانه وجود نداشت که با تلاش و مساعدت دوستان و مسئولان جهاد کشاورزی، پنج‌هزار متر آن راه‌اندازی شد.

مجری طرح گلخانه دزفول افزود: عدم حمایت دولت از فروش محصولات کشاورزان مهم‌ترین مشکلات بازار کشاورزی، چه کشاورزی صنعتی (گلخانه‌ای) و چه کشاورزی سنتی (کشت زمینی) است.

به گفته او هیچ تضمینی برای خرید محصولات از طرف دولت داده نمی‌شود.
به عنوان مثال اگر بخواهیم هزینه یک شاخه گل رز را در زمان‌های کاشت، داشت و برداشت تا وقتی وارد بازار می‌شود، حساب کنیم، سود چندانی برای گلخانه دار ندارد. همچنین تولیدکننده در کنار تولید باید هم بازاریاب، هم گیاه‌پزشک و هم مهندس سم‌شناس باشد. تولید‌کننده نمی‌تواند همه این فعالیت‌ها را با هم انجام دهد، مقوله تولید از فروش، پزشکی و مهندسی جداست.

  • زیبایی با اشاره به این‌که به بخش کشاورزی نگاه جدی نمی‌شود، ادامه داد: کودی را که سه ماه پیش کیلویی سه‌هزار تومان می‌خریدم، اکنون باید حدود ۱۶ هزار تومان بخرم؛ یعنی قیمت کود پنج برابر شده، ولی قیمت فروش من به یک‌پنجم کاهش پیدا کرده است.

  • او گفت: متأسفانه هیچ صادراتی نداریم و تمام نهاده‌ها را به دلار می‌خریم و به ریال می‌فروشیم که به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: حمایت دولت تنها راه کمک‌کننده است. در تمام کشور‌های جهان مثل گرجستان دولت از کشاورز حمایت می‌کند تا تولیدکننده ضرر نکند.
مجری طرح گلخانه دزفول در پایان ضمن تشکر از حمایت مسئولان خاطرنشان کرد: حمایت زبانی کافی نیست، باید از جانب دولت کمک‌های مالی شود که اگر چنین شود گلخانه‌های شهرستان دزفول به‌تن‌هایی می‌توانند گل تمام خاورمیانه را تأمین کنند.

اکنون بیش از ۴ هزار نفر در صنعت گل و گیاه استان مشغول به فعالیت هستند و باید توجه داشت خوزستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی با مزیت آفتاب درخشان و شرایط مناسب آب و خاک نقش عمده‌ای در تولید گل و گیاه کشور دارد که می‌توان با ساخت یک پایانه صادرات گل و گیاه، این استان را به جایگاه مناسبی در تولید و عرضه گل در کشور رساند.
حال باید منتظر ماند و دید بالاخره از سوی مسئولین استان و کشور برای حفظ جایگاه قطب تولید گل کشور تلاشی صورت خواهد پذیرفت؟




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید