عملیات ترمیم سازه آبی مهم در منطقه شمال خوزستان انجام شد

عملیات ترمیم سازه آبی مهم در منطقه شمال خوزستان انجام شد
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از اتمام عملیات ترمیم بخشی از سازه مهم غرب شبکه آبیاری دز موسوم به سیفون بالا رود خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه آبیاری دز، "محسن سعادت فر" گفت:كانال بزرگ غرب شبكه دز با ظرفیت 157 متر مکعب در ثانیه پس از آبگيري از سد انحرافي دز در مسيرخود با رودخانه فصلي بالا رود تلاقي مي كند كه جهت گذرآب كانال از زیر بستر آن، سيفوني به طول بيش از 900 متر طراحي شده كه در بين سازه هاي آبي ايران بي نظير است.
وی افزود: بدلائل متعدد از جمله برداشت شن و ماسة رودخانه اي و بروز سیلابها در طی سالهای متمادی بتدریج اطراف سازه ها دچار آبشستگی شده و نیاز به حفاظت سازه اصلی احساس می شد.
به گفته سعادت فر اهمیت اجرای این طرح به اندازه ای است که در صورت عدم بازسازی و تخريب سيفون بالا رود، آب زراعی بیش از 50  هزار هكتار از اراضي غرب رودخانه دز قطع شده و اقتصاد هزاران خانوار منطقه شمال خوزستان به خطر می افتد.
وی تاکید کرد آب اراضی کشاورزی شرکت های کشت و صنعت بویژه مزارع نیشکر شرکت هفت تپه  نیز از کانال آبیاری غرب دز و از طریق سیفون بالا رود تامین می شود.
مدیرعامل شرکت آبیاری شمال خوزستان تاکید کرد : در این طرح، با استفاده از 320 متر مکعب گابیون بندی (تورسنگ)، سازه مهم سیفون بالارود حفاظت شد.  
شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان با استفاده از 740 کیلومتر کانال در مناطق غرب وشرق رودخانه دز  و نیز منطقه سبیلی اراضی کشاورزی را آبیاری می کند.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید