ماهی ها در سد انحرافی دز از مرگ حتمی نجات یافتند

ماهی ها در سد انحرافی دز از مرگ حتمی نجات یافتند
تلف شدن ماهی ها در سد انحرافی دز مسئولان این سد را بر آن داشت که با نصب فنس فلزی بر روی دریچه تخلیه سد از مرگ روزانه دهها ماهی جلوگیری کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه آبیاری دز، مدیر امور بهره برداری از شبکه های غرب دز شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با اعلام این خبر افزود: معمولا در این فصل، ماهی های خروجی از درب قوسی شکل دریچه تخلیه سد، برخلاف مسیر جریان آب  به سمت بالا جهش کرده و بدلیل شکل فیزیکی درب، در سطح قوسی شکل آن گیر کرده و تلف می شوند.
"اکبر عباسپور" تاکید کرد: در این راستا با هماهنگی معاونت شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان، فنس های فلزی بر بدنه قوسی شکل درب تخلیه نصب شده و شرایطی فراهم شد که ماهی ها پس از جهش، با حصار توری برخورد کرده و دوباره به مسیر آب رانده شوند.
سد انحرافی دز در ۶ کیلومتری پایین دست سد تنظیمی دز با طول ۳۹۴ متر و ارتفاع ۴ متر به منظور هدایت آب مورد نیاز کانالهای اصلی مناطق شرق و غرب رودخانه دز طراحی گردیده است.
رودخانه دز به عنوان سومين رودخانه پرآب كشور و شاهرگ حيات اقتصادي شمال خوزستان نقش اساسي و مهمي در پويايي اكوسيستم و محيط زيست منطقه و نيز توليد بيش از پنج ميليون تن انواع محصولات زراعي و باغي در شمال استان خوزستان دارد.
انواع آبزيان رودخانه و پستانداران آبي رودخانه در اكوسيستم شيرين رودخانه دز زيست مي كنند كه شامل انواع ماهيان رودخانه از جمله ماهي شيربت،برزم و كپور ماهي و انواع ديگر موجودات ريز آبي و كف آبزي است .



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید