اجرای کشت قراردادی گندم در خوزستان

اجرای کشت قراردادی گندم در خوزستان
وزارت جهاد کشاورزی نخستين بار اجرای کشت قراردادی گندم را در خوزستان ابلاغ کرد.

به گزارش  خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان،  رییس سازمان در کارگروه استانی کشاورزی قراردادی گندم و بررسی طرح جهش تولید در دیم زار‌ها با اشاره به کشت قراردادی گندم برای نخستین بار در استان و دیگر استان‌های کشور به صورت آزمایشی گفت:با توجه به اینکه کود‌های پایه مانند پتاسه و فسفاته کود‌های گرانی هستند و کشاورزان قدرت خرید پایینی دارند بنابراین اگر طرح کشاورزی قراردادی امسال اجرا نمی‌شد کاهش عملکرد در محصول را شاهد بودیم.

خدارحم امیری زاده با اشاره به اینکه رابطه منطقی بین نهاده‌های کشاورزی وجود ندارد افزود: این طرح کمک شایانی به کشاورز خواهد کرد و با توجه به اینکه اراضی کشاورزی ما در طول سال زیر کشت محصولات مختلف قرار دارد و تناوب و آیش نیز به صورت کم در اراضی انجام می‌شود اجرای این طرح بسیار ضروری است.

امیری زاده ادامه داد: ما با حساسیت کامل، کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیم زار‌ها را دنبال خواهیم کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان هم با اشاره به بازدیدی که معاون زراعت وزارت از برداشت کنجد مقاوم به ریزش با کمباین در شهرستان دزفول داشت گفت: از گلخانه تولید نشا سبزی و صیفی و فرآوری بذور گندم هم بازدید شد.

تورج نوروزی اظهار داشت: کشت گندم در مناطق سردسیر تقریبا به پایان رسیده است، ولی در مناطق جنوبی هنوز کشت این محصول استراتژیک آغاز نشده و قبل از آغاز کشت، حسب دستور وزیر کشت قراردادی گندم در استان ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این طرح در ترویج و توسعه و استفاده از کود‌های پایه در مزارع گندم بسیار موثر خواهد بود و شرایط خوبی برای تولید بخصوص در وضعیت خشکسالی فراهم خواهد نمود

نوروزی اظهار داشت: در این دستورالعمل بر قرارداد با کشاورزان بسیار تاکید گردیده که این موضوع مستلزم زمان و ایجاد ساختار مناسب، تامین نهاده و بیمه می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران مجری این طرح می‌باشد اظهار داشت: تنظیم قرارداد‌های اجرایی به منظور تامین کود با شرکت خدمات حمایتی و جهت بیمه محصولات با صندوق بیمه خواهد بود همچنین با مجریان غیر دولتی قراردادی و تولید کننده گندم نیز قرارداد بسته خواهدشد که به ساختار محکمی نیاز است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: نسخه علاج بخش کشاورزی ما در کنار نهاده‌ها و آب، کشت قراردادی می‌باشد و وزیر نیز بر این مسئله تاکید شده است.

جواد سلطان کاظمی افزود: با توجه به اینکه برای حذف یارانه نهاده‌های تولید در بودجه ۱۴۰۱ تصمیم گیری شده برای پایداری تولید، افزایش بهره وری و جلوگیری از هدررفت آب این طرح راهکار خوبی می‌باشد

وی با توجه به کشت قراردادی کلزا در استان که موفقیت آمیز بود اضافه کرد: برای همه محصولات باید کشت قراردادی انجام شود، زیرا با اجرای این نوع کشت زنجیره تولید کامل خواهد شد. 

سلطان کاظمی تصریح نمود:باید اقدامات عملی سریعتر برای کشت قراردادی گندم انجام شود.

معاون زراعت وزارت نیز در این جلسه گفت:  امسال ۴ و نیم میلیون تن گندم در کشور خریداری شده است که نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون هکتار گندم آبی در کشور وجود دارد که بخش اعظمی از آن در استان خوزستان وجود دارد.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید