اجرای سه برنامه برای نجات دام‌ها در بحران خشکسالی خوزستان

اجرای سه برنامه برای نجات دام‌ها در بحران خشکسالی خوزستان
احداث حوضچه شنای گاومیش، استقرار مه پاش و کوچ دامداران سه برنامه در نظر گرفته شده برای نجات دام‌ها در بحران خشکسالی خوزستان می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، با اشاره به اینکه برنامه کشت تابستانه هم چون گذشته ،طبق الگوی کشت تعریف شده و هماهنگ شده با سازمان آب و برق می‌باشد گفت: در حوضه‌های مارون، کارون و دز کشت‌های کم آب بر معرفی شده، ولی در حوضه کرخه تمام کشت‌ها به جز کشت‌های دائمی همچنان با ممنوعیت روبرو هستند.

خدارحم امیری زاده افزود:به کشاورزان پیشنهاد شده محصولات کم آب بری که سال‌های گذشته نیز تجربه کشت آن‌ها را دارند مانند کنجد، حبوبات، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای استفاده نمایند.

وی به برنامه ریزی برای اجرای ۳ سناریو برای جلوگیری از تلفات دامی در حوضه کرخه که با بحران بی‌آبی روبرو می‌باشد اشاره و اضافه کرد: یکی از این سناریو‌ها احداث حوضچه شنای گاومیش است که پارسال نیز با همین برنامه‌ریزی توانستیم بحران را پشت‌سر بگذاریم

امیری‌زاده افزود: در شهرستان‌های اهواز، دشت آزادگان حمیدیه و شادگان حوضچه‌های شنای گاومیر احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۰ استخر لایروبی و یا احداث شده است ادامه داد: عملیات احداث حوضچه شنای گاومیش در اهواز و حمیدیه به اتمام رسیده و ۱۰ دستگاه بیل مکانیکی در هویزه و دشت آزادگان در حال کار می‌باشند و پیش بینی می‌شود تا پایان هفته جاری احداث این استخر‌ها نیز به پایان برسد.

امیری زاده دومین سناریو را استقرار مه پاش‌ها در جایگاه‌های دام عنوان و اضافه کرد: با تفاهم نامه‌هایی که با ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت جهت استقرار مه پاش‌ها داشته ایم ۶ اکیپ در شهرستان‌های حمید ه، دشت آزادگان، هویزه و بستان مشغول به کار هستند همچنین طی یکی دو روز آینده بسیج نیز جهت استقرار مه پاش‌ها به یاری ما خواهد آمد و برنامه ریزی شده طی مدت ۲۰ روز مه پاش‌ها در جایگاه‌های دام مستقر شوند.

وی با اشاره به بیمه رایگان ۱۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین در حوضه کرخه افزود: در صورتیکه دو سناریوی مذکور جوابگوی بحران پیش آمده نباشد سناریوی سوم یعنی کوج دامداران به مناطقی که از وضعیت آبی بهتری برخوردار باشند اجرا خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه هزینه هر دستگاه مه پاش ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان است و این دستگاه‌ها به صورت کاملا علمی و اسفاده شده در دامداری‌های صنعتی می‌باشند اظهار داشت: از دامداران درخواست می‌شود در حفظ و استفاده بهینه ازدستگا‌های مه پاش کمال دقت را داشته باشند.

خدارحم امیری زاده به روز‌های پایانی برداشت گندم نیز اشاره کرد و گفت : درحالیکه تعهد خرید گندم استان از سوی وزرات جهاد کشاورزی به دلیل خشکسالی پیش آمده در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ یک میلیون تن بود، ولی تاکنون یک میلیون ۳۳۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: میزان تولید گندم در استان تاکنون یک میلیون و ۶۳۰ هزار تن و خرید گندم بذری نیز ۵۰ هزار تن می‌باشد.

امیری زاده در پایان افزود:با پایان برداشت کلزا ۷۸ هزار تن کلزا خریداری شد همچنین ۳۴۰ هزار تن چغندر قند نیز از ابتدای فصل برداشت این محصول تاکنون از کشاورزان خریداری شده و برداشت این محصول همچنان ادامه دارد.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید