تولید ۱۱۷ نوع محصول کشاورزی در دزفول

تولید ۱۱۷ نوع محصول کشاورزی در دزفول
معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان دزفول به اقدامات انجام شده در دهه اخیر اشاره کرد و گفت: طی این مدت، توسعه زیربنایی کشاورزی مدنظر قرار گرفت و پوشش انهار ۲۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان انجام شد.

به گزارش ایرنا علی کرمی روز دوشنبه در آیین تکریم مدیر پیشین جهاد کشاورزی شهرستان دزفول که توسط تشکل‌های کشاورزی این شهرستان در سالن اجتماعات شیخ انصاری دانشگاه آزاد برگزار شد، افزود: کشاورزی شهرستان دزفول نه تنها یک کارگاه بلکه یک دانشگاه بزرگ است و یکی از افتخارات هر کارشناس این است که در چنین دانشگاهی به وسعت کل شهرستان تحصیل می‌کند.
معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان دزفول ادامه داد: طی سال‌های گذشته، در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به علت نبود زیرساخت‌ها از جمله گمرک و قرنطینه، حرفی برای گفتن نداشتیم که با پیگیری‌های انجام شده و بیان مطالبات تشکل‌های شهرستان، سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار تن از محصولات شهرستان دزفول صادر شد که البته این میزان صادرات نسبت به تولیدات ناچیز است و زیرساخت‌ها همچنان باید توسعه یابند.

وی بر ضرورت توسعه دامپروری‌های صنعتی و مرغداری‌های شهرستان دزفول تاکید کرد و افزود: گلخانه‌های سنتی دزفول به شکل چوب و پلاستیک و برای کشاورزان ضررده بود به همین منظور تبدیل گلخانه‌های سنتی به مدرن در دستور کار قرار گرفت.

معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول گفت: اکنون در مرحله گذر به سمت گلخانه‌های مدرن هستیم و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

وی نبود بذر سبزی و صیفی را از دیگر مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان دزفول عنوان کرد و افزود: بذر سبزی و صیفی با هزینه‌های گزاف وارد می‌شد که تولید نشا و بذر سبزی و صیفی در دستور کار قرار گرفت.

کرمی بیان کرد: اکنون ۳۵ واحد تولید نشا در شهرستان دزفول فعال است که محصول آنها به اصفهان، کرج و سایر استانها صادر می‌شود.
وی افزود: با وجود پیشرفت‌های دهه اخیر در حوزه کشاورزی با آسیب‌های زیادی در حوزه تغییرات اقلیم مواجه هستیم و شبکه مدرن آبیاری ما که در خاورمیانه بی‌نظیر بوده اکنون تامین کننده نیاز کشاورزی نیست.

معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد: مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی باید نگاه عمیق تری به این موضوع داشته باشند زیرا اگر وضعیت آب به همین منوال ادامه یابد دچار بحران می‌شویم هرچند در سال‌های اخیر نیز وضعیت آب، کشاورزی دزفول را تحت تاثیر قرار داده است.
وی از احمد زارعی در پشتیبانی از پرسنل جهاد کشاورزی و تشکل‌های کشاورزی قدردانی کرد.

تولید ۱۱۷ نوع محصول در دزفول

ناصر نظرزاده دبیر انجمن صنفی کشاورزان دزفول نیز با بیان اینکه خداوند از همه نعمت‌ها و برکاتش به دزفول ارزانی داشته است، گفت: شمال خوزستان و دزفول بدون شک یکی از بزرگترین و باکیفیت ترین مناطق کشاوزی و دامپروری است و قابلیت‌های فراوانی دارد.
وی افزود: امکان ۲ تا ۲ ونیم بار کشت در سال و تولید ۲ تا ۲ونیم تن محصول و تناوب کشت در سطح بالا از مزیت‌های کشاورزی شهرستان دزفول است.

نظرزاده بیان کرد: ۱۱۷ نوع محصول در یک سال زراعی در دزفول تولید می‌شود و در هربار کشت، ۳۲۰ هزار نفر به طور مستقیم مشغول به کار می‌شوند.
دبیر انجمن صنفی کشاورزان دزفول گفت: حال خاک گهربار دزفول خوب نیست و تغییر کابری زمین‌های کشاورزی به سرعت در حال انجام است؛ آلایندگی‌ها نیز خاک این سرزمین را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

وی افزود: حال رودخانه دز که باعث برکت، ثروت و اشتغال منطقه شده بود نیز اکنون خوب نیست و دز همیشه خروشان و پرخیر و برکت آلوده شده است؛ آلاینده‌ها به زودی این سیمای پربرکت را آلوده خواهند کرد.
نظرزاده از همه اساتید، کارشناسان، دلسوزان و مسوولان خواست تولید را به کشاورزان بسپارند و ارتقای کیفیت را مدنظر قرار دهند چراکه در یک سال زراعی به اندازه هفت کشور حاشیه خلیج فارس محصول در دزفول کشت و سه و نیم تا چهار میلیون تن محصول تولید می‌شود.

وی فروش نرفتن محصولات کشاورزی را از چالش‌های بخش کشاورزی و کشاورزان دانست و افزود: باید برای جلوگیری از هدررفت خاک و آب شهرستان دزفول اقدام شود.
دبیر انجمن صنفی کشاورزان دزفول بیان کرد: دزفول علاوه بر قابلیت‌های تولیدی، نیروی انسانی کاربلد و لایقی نیز دارد که کنار رفته‌اند؛ نیاز است ضمن قدردانی از علم و تجربه آنها در زمینه کشاورزی استفاده شود.
وی با بیان اینکه آلایندگی می‌تواند کشاورزی دزفول را به زانو درآورد، افزود: دزفول از دیرباز مورد توجه مردم خوزستان و شمال این استان بوده و مردم اقصی نقاط استان محصولات خود را در میدان میوه و تره بار دزفول به فروش می‌رسانند که این هم از ظرفیت‌های شهرستان است.
نظرزاده ادامه داد: دزفول دارای تشکل‌های بزرگی در زمینه صیفی جات، سبزیجات، مرغ، خدمات و دیگر بخش‌های کشاورزی است که اگر مدیران نخواهند از این تشکل‌های بالنده و فعال استفاده کنند تیشه به ریشه کشاورزی شهرستان می‌زنند.

دزفول نیازمند پایانه کشاورزی است
دبیر انجمن صنفی کشاورزان دزفول گفت: دزفول با وجود سرمایه داران فراوان که می‌توانند در بخش کشاورزی، سرمایه گذاری کنند هنوز پایانه کشاورزی ندارد و محصول خام به فروش نمی‌روند.

وی افزود: در حال حاضر نیز درصدی از محصولات باکیفیت دزفول به دلیل نبود بازار فروش از بین می‌رود که لازم است مسوولان راه را باز کنند تا سرمایه گذاران فعالیت‌هایی نظیر ایجاد سورتینگ، بسته بندی و صادرات را انجام دهند.
نظرزاده گفت: هر ساله محصولات زیادی روی دست کشاورزان دزفول می‌ماند و متضرر می‌شوند در واقع محصولی که آب فراوان، تجربه و ثروت پای آن رفته هدر می‌رود.
وی از سرمایه گذاران خواست به بخش کشاورزی ورود کنند تا بتوان بخشی از سه ونیم میلیون تن محصول تولیدی را صادر و یا در سردخانه‌ها انبار کرد.
دبیر انجمن صنفی کشاورزان دزفول از خدمات احمد زارعی مدیر پیشین جهاد کشاورزی دزفول طی سال‌های اخیر قدردانی و اظهار امیدواری کرد بهروز قمرزاده نیز از امکانات و منابع فراوان دزفول به خوبی استفاده و سیاست گذاری کند تا شاهد توسعه کشاورزی منطقه باشیم.

معاون بهره برداری شبکه آبیاری شمال خوزستان نیز در این آیین گفت: شبکه آبیاری دز با تعارضات اجتماعی دچار تغییراتی شده ولی در واقع شرایط آبی دز زیاد وخیم نیست.

بهمن افشار افزود: شبکه آبیاری دز مزیت‌های زیادی دارد که شبکه‌های دیگر ندارند امیدواریم بتوانیم این میراث را به خوبی نگهداری و به نسل‌های بعد منتقل کنیم.
وی از زارعی مدیر پیشین جهاد کشاورزی دزفول بابت دفاع از میزان آب تخصیصی کشاورزان با همراهی تشکل‌های کشاورزی قدردانی کرد و ادامه داد: شبکه آبیاری دز الگوی موفقی است که امیدواریم با تقسیم درست آب شاهد افزایش تولید در منطقه باشیم.

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دزفول مغفول است

مدیر پیشین جهاد کشاورزی شهرستان دزفول نیز در آیین تکریم خود گفت: با وجود پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده مشکلات و چالش‌های زیادی پیش روی حوزه کشاورزی دزفول است زیرا
سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دزفول مغفول مانده است.
احمد زارعی با بیان اینکه هرجا برای کشاورزی هزینه شده موفقیت حاصل شده است، افزود: با ورود سرمایه گذاران، تولید علوفه در شهرستان دزفول به یک میلیون تن رسیده است.

وی ادامه داد: محصولات باکیفیت زیادی در دزفول تولید می‌شود ولی اگر محصولات فرآوری و صادر نشوند محصولات به هدر خواهند رفت.
زارعی به تنش‌های آبی کشور در سال گذشته اشاره و اظهارکرد: سال گذشته سد دز بدترین وضعیت را در کشور داشت ولی با تعامل بالای تشکل‌های کشاورزی و هماهنگی‌های انجام شده اتفاق ناگواری نیفتاد این در حالی بود که در حوضه آبی کرخه و کارون مشکلات زیادی به وجود آمد.

مدیر پیشین جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه بدون تشکل‌ها هیچ موفقیتی در حوزه کشاورزی حاصل نمی‌شود برای رییس جدید جهاد کشاورزی دزفول آرزوی موفقیت کرد.
قدردانی تشکل‌های مختلف کشاورزی دزفول از مدیر پیشین جهاد کشاورزی دزفول، پایان بخش این برنامه بود.

احمد زارعی به مدت ۹ سال مدیریت جهاد کشاورزی دزفول را بر عهده داشت و اکنون بهروز قمرزاده سکان مدیر جدید جهاد کشاورزی دزفول را در دست گرفته است.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید