۶ محصول به عنوان الگوی کشت حوضه آبریز کرخه تعیین شد

۶ محصول به عنوان الگوی کشت حوضه آبریز کرخه تعیین شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر ممنوع بودن کشت شلتوک در حوضه آبریز کرخه گفت: کشت ۶ رقم محصول به عنوان الگوی کشت حوضه آبریز کرخه تعیین شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر ممنوع بودن کشت شلتوک در حوضه آبریز کرخه گفت: کشت ۶ رقم محصول شامل ذرت، سبزی، صیفی، حبوبات به ویژه ماش و لوبیا، کنجد و همچنین سورگم به عنوان الگوی کشت حوضه آبریز کرخه تعیین شده‌اند.

به گزارش ایرنا، سید رحمت‌الله پریچهر در نشست هم اندیشی و آگاهی بخشی کشاورزان، نخبگان و بزرگان عشایر حوضه آبریز کرخه در سالن نشست‌های سد کرخه افزود: آب به اندازه کافی در سد کرخه وجود ندارد به همین دلیل همراهی کشاورزان برای عبور از تابستان پیش رو ضروری است.

وی ادامه داد: کشت محصول کم آب بر، توجه به نیاز آبی مصرف کنندگان پایین دست و اجتناب از کشت شلتوک از جمله اقدام‌های لازم برای عبور از تابستان است.

پریچهر اظهار کرد: شورای کشاورزی خوزستان به منظور مساعدت در معیشت کشاورزان، کشت ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوضه آبریز کرخه به شرط رعایت الگوی کشت و ممنوعیت کشت شلتوک را تصویب کرده است.

وی با اشاره به شاخص‌های تعیین الگوی کشت ادامه داد: منابع آبی و خاکی، نیاز کشور، شرایط اقلیمی و توجه به اقتصاد کشاورزان از جمله شاخص‌های تعیین کننده الگوی کشت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: محدودیت منابع آبی در حوضه آبریز کرخه موجب شده تا کشت محصولات مورد نیاز کشور، محصولاتی که نیاز آبی کمی دارند و همچنین محصولاتی که در منطقه سابقه کشت دارند در اولویت سازمان جهاد کشاورزی در این حوضه آبریز باشد.

وی با بیان اینکه‌ بخش زیادی از حوضه آبریز کرخه به طور معمول در تابستان کشت نمی‌کنند، افزود: تامین آب مورد نیاز دام‌های سنگین، تالاب هورالعظیم و همچنین تامین آب کشت‌های پاییزه در اولویت قرار دارد.

پریچهر گفت: شیوه نامه و دوره‌های آموزشی برای افزایش بهره وری و افزایش برداشت در واحد سطح در محصولات تعیین شده الگوی کشت تدوین شده است و این آمادگی وجود دارد تا این شیوه نامه‌ها در اختیار کشاورزان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه کشت پاییزه امسال اهمیتی بسیار بیشتر از کشت تابستانه دارد، افزود: سازمان آب و برق قول تامین آب مورد نیاز کشت پاییزه را داده است که درصورت همراهی کشاورزان برای کشت نکردن محصول‌های پر آب بر در تابستان، کشت پاییزه خوبی در خوزستان رقم خواهد خورد تا بار دیگر مانند امسال رکوردهای برداشت گندم توسط استان شکسته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به افزایش نظارت‌ها بر کشت تابستانه، رعایت الگوی کشت و اجتناب از کشت شلتوک گفت: گذر از محدودیت آبی کشت تابستانه نیازمند همراهی کشاورزان است.

وی با تاکید بر اهمیت سازگاری با کم آبی افزود: امسال رکورد خرید تضمینی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم در خوزستان ثبت شد که نشان از نقش قابل توجه خوزستان در تامین امنیت غذایی کشور است.

پریچهر بیان کرد: کشت پاییزه با نزول باران الهی و مدیریت مناسب منابع آبی در ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کرخه کشت شد که این مهم جز با همراهی کشاورزان و مدیریت صحیح ذخایر آبی سد کرخه ممکن نبود.

معیشت کشاورزان اولویت دولت سیزدهم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه معیشت کشاورزان اولویت دولت سیزدهم است، گفت: کشت تابستانه حوضه آبریز کرخه با توجه به استمرار شرایط خشکسالی در این حوضه آبریز به صورت اولویت از ابتدای امسال در سطح ملی پیگیری شد.

سید سعید حسینی نژاد ادامه داد: نشست‌های متعددی در سطح ملی و استانی برای تعیین تکلیف کشت تابستانه در حوضه آبریز کرخه برگزار شد که درنهایت با تصویب شورای کشاورزی خوزستان کشت ۴۰ هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز کرخه با رعایت الگوی کشت به تصویب رسید.

وی نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی کشور را بسیار مهم دانست و افزود: پایدارسازی درآمد کشاورزان موجب بهبود معیشت دربخش کشاورزی و رقم زننده توسعه در کشور است.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۰۰ نفر از کشاورزان، نخبگان و بزرگان عشایر در این نشست به ارایه دیدگاه‌های خود پرداختند.

نداشتن قیمت مصوب هزینه‌های کمباین، مشکلات فنی کانال‌های فرعی آبرسانی، اهمیت توجه به معیشت کشاورزان، لایروبی نشدن زهکش‌ها و رودخانه‌های فصلی و آسیب به تاسیسات آبرسانی و تامین عدالت آب برای دامداران از جمله مطالب مطرح شده در این نشست توسط کشاورزان بود.

جلوگیری از برداشت چاه‌های عمیق، کاهش حقابه کشت پاییز، تخصیص وام به کشاورزان، مساعدت با کشاورزان برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، نبود خرید تضمینی برای محصولات تعیین شده الگوی کشت و عدم اقبال کشاورزان برای کشت این محصول‌ها از دیگر موارد مطرح شده کشاورزان در این نشست بود.

همچنین پس از این نشست هم اندیشی، کشاورزان و بزرگان عشایر حوضه‌های آب ریز کرخه با حضور بر تاج سد کرخه از شرایط نامناسب آبی پشت این سد از نزدیک بازدید کردند.

سد کرخه با گنجایش بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب، بزرگترین سد خاکی غرب آسیا است؛ این سد در محدوده شهرستان اندیمشک قرار دارد.

در ۲ سال اخیر تامین حقابه زیست محیطی تالاب ۴۵۰هزار هکتاری هورالعظیم که ۱۵۰هزار هکتار آن در محدوده خاک جمهوری اسلامی ایران است به علت خشکسالی شدید و بی‌سابقه با چالش‌های اساسی رو به رو بوده است.

سال گذشته نیز به دلیل تنش آبی جدی سد کرخه، در حوضه آبریز این سد ممنوعیت کشت تابستانه اعلام و اعمال شد.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید