تامین نیاز آبی حوضه کرخه از اولویت‌های وزارت نیرو

تامین نیاز آبی حوضه کرخه از اولویت‌های وزارت نیرو
مدیر حفاظت و بهره‌برداری رودخانه‌ها و چاه‌های سازمان آب و برق خوزستان : اولویت وزارت نیرو در حوضه کرخه، تامین آب آشامیدنی ، شرب و شنای دام ، محیط‌زیست ، کشت‌های مصوب و تالاب هورالعظیم است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، پیمان حیدری‌راد گفت : باتوجه به محدودیت‌های منابع آبی، جلسات متعددی در سطح وزارت نیرو و استانداری خوزستان پیرامون حوضه کرخه داشتیم و مقرر شد از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تامین آب اراضی پایین دست این حوضه برنامه‌ریزی و استفاده شود.

وی افزود: بناست بخشی از نیاز‌های حوضه را از سد سیمره و بخش دیگراز سد‌های دز و کرخه تامین آب شود، همچنین از ظرفیت‌های موجود در طول حوضه و انتقال بین حوضه‌ای مانند زهکش دهخدا استفاده شود تا با تمام ظرفیت، تامین آب صورت گیرد.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری رودخانه‌ها و چاه‌ها بیان کرد: الگوی کشتی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه و اعلام شد، بعد از بررسی‌های مختلف تایید و مقرر شد ۴۰ هزار هکتار انواع کشت‌ها به جزء شلتوک در سطح حوضه کرخه صورت بگیرد؛ از این ۴۰ هزار هکتار، سهم شهرستان شوش شش هزار و ۱۳۰ هکتار، سهم شهرستان کرخه هفت هزار و ۵۳۰ هکتار، سهم شهرستان اهواز ۵ هزار هکتار، شهرستان حمیدیه شش هزار و ۷۰۰ هکتار، شهرستان دشت آزادگان هشت هزار ۱۰۰ و شهرستان هویزه شش هزار ۵۰۰ هکتارکه شامل انواع محصولات مانند ذرت و حبوبات، سورگوم و سبزی و صیفی در سطح حوضه کرخه می‌باشد.

ضرورت تامین نیاز آبی کرخه 

وی ادامه داد: این سطوح در شورای کشاورزی استان مصوب و به شهرستان‌ها ابلاغ شد، اما در عمل اتفاق دیگری افتاد، در سطح حوضه کرخه اولویت اول تامین آب مصارف شرب و سپس شرب و شنای دام و پس از آن محیط‌زیست و کشت‌های مصوب و در نهایت تالاب هورالعظیم و نیاز‌های زیست‌محیطی که می‌بایست تامین آب آن انجام شود.

پیمان حیدری‌راد عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۹۳۰۰ هزارهکتارکشت شلتوک شناسایی شده است، ولی آخرین تصاویر ماهواره‌ای که در معاونت مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان رصد و اعلام شد، در حوضه کرخه بالغ بر ۲۵ هزار هکتار کشت شلتوک انجام شده است که از این سطح از سد پای‌پل تا شهرستان حمیدیه حدود ۱۲ هزارهکتار و از حمیدیه تا شهر سوسنگرد حدود ۱۰ هزارهکتار شناسایی شده و پس از آن در روردخانه‌های نیسان و هوفل حدود دو هزار و ۲۰۰ هکتار کشت شلتوک انجام شده است.

برخورد با کشاورزان متخلف که اقدام به کشت شلتوک کرده اند

او در ادامه گفت: برای کنترل کشت‌های انجام شده در محدود شهرستان‌های شوش و کرخه بالغ بر ۲۲۸ اخطاریه برای کشاورزانی که خارج از الگوی کشت فعالیت داشته‌اند، صادر شد. علاوه بر این قطع برق و پلمپ هم صورت گرفته، ۱۰۵ منصوبات دیزلی پلمپ و ۱۱ مورد نیز از منصوبات قطعه‌برداری شد. همچنین با مراجع محترم قضایی مکاتباتی انجام شده که ۱۱ مورد شکایت بصورت گروهی و انفرادی انجام شده و با سازمان جهاد کشاورزی نیز ۲۲۸ مکاتبه فقط پیرامون حوضه شهرستان‌های شوش و کرخه انجام شده است.

مدیر حفاظت و بهره برداری رودخانه‌ها و چاه‌ها بیان کرد: در محدوده شهرستان اهواز ۱۳۸ اخطاریه صادر و ۹ مورد قطع برق و ۱۷ مورد منصوبات غیرمجاز پلمپ شد و ۴۵ مورد مکاتبه با مراجع محترم قضایی شامل شکایت‌های انفرادی و گروهی و همچنین ۱۲۳ مورد مکاتبه با سازمان جهادکشاورزی انجام شده است. علت مکاتبات با این سازمان هم مصوبات شورای کشاورزی استان بوده که مدیریت کشت را به سازمان جهاد کشاورزی محول نموده است.

وی افزود: در محدوده امور آب جنوب غرب؛ شهرستان‌های حمیدیه، دشت‌آزادگان و هویزه، ۴۲ اخطاریه برای فعالیت خارج از الگوی کشت برای کشاورزان صادر و ۳ مورد قطع برق و ۵۰ مورد پلمپ منصوبات غیرمجاز فعال و ۱۶ مورد قطعه برداری و مکاتبه با مراجع محترم قضایی که شامل شکایت‌های انفرادی و گروهی ۱۱۶ مورد مکاتبه با سازمان جهادکشاورزی وهمچنین ۳ مورد قطع برق در حوزه این سه شهرستان انجام شده است.

پیمان حیدری‌راد مطرح کرد: تعداد ۵۸۴ نفر از کشاورزانی که اقدام به کشت شلتوک کرده‌اند را به اسم شناسایی شده اند که از این تعداد، ۲۲۸ نفر در محدوده شهرستان‌های شوش و کرخه بوده و در محدوده امور آب مرکز شهرستان‌های اهواز و حمیدیه ۱۷۶ نفر و در محدوده شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه ۱۸۰ نفر، شناسایی شده اند، از این تعداد منصوبات ۱۷۱ مورد منصوبات برقی و نزدیک به ۴۱۳ مورد منصوبات دیزلی دارند. از مجموع سطح شلتوک کشت شده که ۹ هزار ۳۶۵ هکتارمی باشد ۴ هزارهکتار زیرمجموعه الکتروپمپ برقی و ۵ هزار و ۳۰۰ هزارهکتار موتور پمپ‌های دیزلی هستند. از آنجایی که فصل کشت به پایان نرسیده و تا مردادماه ادامه خواهد داشت لذا احتمال توسعه کشت همچنان وجود دارد.

رهاسازی موجی آب برای تامین آب کشاورزی

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه اولویت وزارت نیرو تامین نیاز‌های آب شرب و آب شرب دام‌ها و کشت در حال مصوب زیست محیطی است، لذا برنامه‌ریزی‌های زیادی به همین منظور انجام شده است. از مهمترین برنامه‌ها در این خصوص رها‌سازی موجی می‌باشد که در حوضه رودخانه کرخه درسه نوبت این رهاسازی انجام شده و خوشبختانه آب به انتهای این حوضه رسیده است. ذکر این نکته نیز ضروری است الگوی کشتی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی معرفی شده بود، در حوضه شهرستان‌های شوش و کرخه، می‌بایست مجموعاً ۱۳ هزارهکتار ذرت، حبوبات، سورگوم، کنجد، سبزی و صیفی کشت می‌شده، ولی چیزی که تا به الان انجام‌شده ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار بوده، یعنی الگوی کشت، رعایت نشده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری رودخانه‌ها و چاه‌ها عنوان کرد: در محدوده شهرستان‌های مرکز که شامل اهواز و بخشی از حمیدیه است؛ قرار بود ۵ هزار هکتار در شهرستان اهواز و شش هزار ۷۰۰ هزار هکتار در شهرستان حمیدیه کشت انجام شود که در مجموع ۱۲ هزارهکتار می‌شد، ولی در عمل چیزی که انجام شده هزار هکتار بود که شامل ماش، لوبیا و کنجد بود و در محدوده شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه است. از آنجایی که مقرر بود هزار و ۱۰۰ هکتار در دشت آزادگان و ۶۵۰۰ هکتار در محدوده شهرستان هویزه، کشت الگویی انجام شود که مجموعاً قرار بر این بود ۱۴ هزارهکتار کشت شود، ولی چیزی که عملاً اتفاق افتاده، ۴۰ هزار هکتار کنجد و ماش کشت شده، یعنی متاسفانه الگوی کشت که در مصوبه شورای کشاورزی آمده و مدیریت آن با سازمان جهادکشاورزی بوده و قرار بود سازمان آب و برق خوزستان فقط براساس معرفی‌نامه سازمان جهادکشاورزی عمل کند عملا اتفاق نیفتاده است.

در این زمینه به منظور جلوگیری از ایجاد تنش در انتهای حوضه که تامین آب مورد نیاز دام‌های سنگین و بعد از آن حقابه تالاب هور العظیم دچار کمبود و انحراف از برنامه نشود، طبق دستور شورای تامین، شورای کشاورزی و شورای مدیریت بحران استان، سازمان آب و برق خوزستان خارج از برنامه مصوب سه نوبت رهاسازی موجی را انجام داده است که این نیاز‌ها را تامین نماید و مشکلی برای کشاورز‌ها و دامدار‌ها که الگوی کشت را رعایت می‌کنند، اتفاقی نیفتد.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید