ایران به جمع کشورهای تولید کننده ماشین آلات پیشرفته کشاورزی با دقت لیزری بسیار بالا پیوست+تصاویر

ایران به جمع کشورهای تولید کننده ماشین آلات پیشرفته کشاورزی با دقت لیزری بسیار بالا پیوست+تصاویر
با رونمایی از 2 دستگاه نهرکن و اسکریپر لیزری ساخت یکی از شرکت های دانش بنیان دزفول ،ایران به جمع معدود کشورهای سازنده ماشین آلات پیشرفته کشاورزی با دقت بسیار بالا به کمک لیزر و هدایت ماهواره ای پیوست.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان جمعه شب در حاشیه آیین رونمایی از این ماشین آلات پیشرفته کشاورزی در سالن اردوگاه شیخ مرتضی انصاری دزفول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با منحصر به فرد خواندن برخی ویژگی های دستگاه نهرکن رونمایی شده گفت: از جمله ویژگی های برجسته این دستگاه دقت لیزری بسیار بالای آن است به طوریکه این دستگاه را می توان از جمله ماشین آلات پیشرفته کشاورزی دنیا در این زمینه دانست.
محمدحسین بصیری زاده قیمت پایین تمام شده نهرکن را یکی دیگر از ویژگی های مهم این دستگاه برشمرد و افزود: قیمت دستگاه ساخت داخل یک دوم تا یک سوم قیمت دستگاه مشابه خارجی است ضمن اینکه سامانه حرکتی نهرکن ساخت داخل در درون دستگاه تعبیه شده و این در حالی است که سامانه حرکتی دستگاه نمونه خارجی از تراکتور تغذیه می شود.
وی با بیان اینکه با رونمایی از این ماشین آلات جمهوری اسلامی ایران به جمع معدود کشورهای تولید کننده ماشین آلات کشاورزی از نوع نهرکن و اسکریپرلیزری پیشرفته با دقت بسیار بالا پیوسته است ادامه داد: این ماشین آلات کشاورزی بخش زیادی از نیاز کشور به واردات دستگاه های مشابه خارجی را مرتفع کرده و مانع از خروج ارز از کشور خواهد شد.
رئیس اداراه مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: دستگاه اسکریپر لیزری رونمایی شده که در تسطیح اراضی کشاورزی کاربرد دارد از نظر دقت بالای لیزر و قیمت پایین نیز موجب شده تا ایران از واردات دستگاه های مشابه خارجی بی نیاز شود.
بصیری زاده با بیان اینکه دستگاه اسپریکر رونمایی شده در این مراسم پیش از این به بهره برداری رسیده و در طرح 550 هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری از این دستگاه پیشرفته استفاده شده است ادامه داد: در فاز اول طرح 550 هزار هکتاری 150 دستگاه اسکریپر لیزری پیشرفته این شرکت با بازده بالا مورد استفاده قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان دز نوین صنعت دزفول سازنده این دستگاه های پیشرفته نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد نهرکن پیشرفته رونمایی شده در این مراسم گفت: به دلیل سطح بالای شوری آب برای آبیاری نخلستان ها نیاز به زهکش روباز است که پیش از این حفر نهرهای زهکش تنها با استفاده از بیل مکانیکی ممکن بود.
علی عباسیان بازده دستگاه نهرکن لیزری را 20 برابر بیل مکانیکی اعلام کرد و افزود: هر بیل مکانیکی در یک روز کاری توانایی حفر 100 متر نهر را دارد و این در حالی است که دستگاه نهرکن لیزری در یک روز 2 کیلومتر نهر حفر می کند ضمن اینکه علاوه بر بازده بالا، قیمت بسیار پایین نسبت به مشابه خارجی بوده همچنین دستگاه مشابه خارجی خاک حفر شده را به اطراف پرتاب می کنند ولی دستگاه ساخت داخل خاک را در کناره نهر می ریزد.
وی با بیان اینکه مراحل ثبت اختراع دستگاه نهرکن لیزری در حال انجام است اظهار کرد: این دستگاه مخصوص اقلیم ایران ساخته شده و برخی ویژگی های آن در دنیا منحصر به فرد است.
عباسیان از تغییر در گیربکس تراکتورهای خارجی به منظور استفاده به عنوان کشنده دستگاه نهرکن لیزری خبر داد و گفت:حداقل سرعت تراکتورهای عادی سه کیلومتر بر ساعت است که با نصب سامانه کنترلی منحصر به فرد طراحی شده توسط این شرکت سرعت تراکتور از صفر تا 500 متر بر ساعت با توجه به نیاز خدمه تراکتور قابل تنظیم است.
وی ادامه داد:سامانه حرکت آهسته تراکتور که توسط این شرکت طراحی شده به دلیل ویژگی های منحصر به فرد ثبت اختراع شده است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان دز نوین صنعت دزفول با اشاره به مشخصات اسکریپر دوبل(دوقلو) لیزری ساخته شده این شرکت گفت: دقت بسیار بالا، هدایت ماهواره ای، راندمان 2.5 برابری نسبت به نوع مشابه، بازده بالا و توان مصرفی پایین از جمله ویژگی های اسکریپر دوبل لیزری این شرکت است.
عباسیان ادامه داد: اسکریپر دوبل لیزری رونمایی شده با استفاده از یک تراکتور با توان 150 اسب بخار 20 مترمکعب خاک جا به جا می کندو این در حالی است که نمونه های خارجی برای جا به جایی این حجم خاک نیاز به تراکتوری با حداقل توان 300 اسب بخار دارند.
وی افزود: تا کنون سه دستگاه طراحی شده این شرکت ثبت اختراع و 2 دستگاه دیگر نیز در حال طی کردن مراحل ثبت اختراع هستند.
سامانه لیزری تسطیح اراضی ، سامانه ماهواره ای کنترل دقیق ماشین آلات کشاورزی ، انواع سامانه تسطیح اراضی اسکریپر تک و دوبل از 5 متر مکعب تا 20 مترمکعب، انواع ترنچر از عمق 50 سانتی متر تا 2.4 متر برای زهکشی و از عرض 10 سانتی متری تا 70 سانتی متری، انواع نهرکن از عرض 1.5 متر تا عمق 2 متر، انواع لِوِرهای لیزری برای تسطیح اراضی همچنین یدک کش هوشمند هیدرولیکی از جمله محصولات متنوع تولیدی شرکت دز نوین صنعت دزفول است که برخی از این دستگاه ها برای اولین بار در این مراسم رونمایی شدند.
برخی از دستگاه های تولیدی این شرکت جزو ماشین آلات تحریمی با قیمت بسیار بالا هستند.
سامانه لیزری تسطیح اراضی، سامانه آهسته تراکتور و ترنچر زهکشی سه اختراع ثبت شده این شرکت دانش بنیان است.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید