نشست های توجیهی تبیین شرایط کم آبی در شبکه های آبیاری شمال خوزستان برگزار شد

نشست های توجیهی تبیین شرایط کم آبی در شبکه های آبیاری شمال خوزستان برگزار شد
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از برگزاری نشست های متعدد با مسولان محلی و کشاورزان جهت مدیریت کم آبی فصل زراعی جاری خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه آبیاری دز، " محسن سعادت فر"  شرایط کم آبی بهار و تابستان امسال را کم سابقه عنوان کرد وگفت: از سوی استانداری خوزستان، در بازه های زمانی خرداد تا شهریور ماه سال جاری، سهمیه مشخصی برای آبیاری اراضی کشاورزی شمال خوزستان تخصیص یافته که اجرای آن مدیریت ویژه ای را می طلبد.
وی تاکید کرد: این میزان آب تخصیصی فقط برای آبیاری کشت های دائم و باغات و کشت های باقیمانده از فصول قبل کافی است که این مقدار هم با تمهیدات نوبت بندی، توزیع می شود.
سعادت فر تامین آب بیش از معمول کشت های باقیمانده از فصل زمستان و بهار از جمله ذرت بهاره و چغندر قند را از چالش های مهم حوزه بهره برداری شرکت متبوع خود دانست و افزود: کمبود کمباین و کامیون برای انتقال محصول به کارخانه ها و تاخیر در برداشت آنها، از مشکلات ایجاد شده برای حوزه تامین آب در شبکه های آبیاری شمال خوزستان است.
وی بروز برخی تخلفات از جمله ماخار کردن (آبیاری زمین قبل از شخم) برای کشت تابستانه و برداشت غیر مجاز آب را دیگر چالش تامین آب ذکر کرد و گفت: هرگونه آماده کردن زمین جهت کشت تابستانه ممنوع بوده و اقدامات لازم جهت کاهش تخلفات پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری شمال خوزستان به افزایش دستکاری و تخلف در دریچه ها و چک ها به منظور استفاده غیر مجاز از آب اشاره کرد و افزود: اقدامات حفاظتی در حوزه حریم بانی تشدید شده و در بعضی نقاط خاص،گشت های ثابت و دوره ای برقرار شده است.
به گفته سعادت فر تاکنون علاوه بر نشست های متعدد با انجمن صنفی کشاورزان، جلسات توجیهی با ذرت کاران بهاره و باغداران منطقه برگزار شده و شرایط کم آبی و لزوم همکاری بیشتر مشترکان تشریح گردیده است.
شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان مدیریت تامین آب اراضی کشاورزی تحت پوشش شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی را بر عهده دارد.



0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید