فرار از گرما، به نرخ جان

فرار از گرما، به نرخ جان
گرمای سوزان تابستان در حالی اغلب مردم دزفول را به سمت رودخانه و کانال‌های آبیاری می‌کشاند که به علت ناآشنایی با فن شنا یا شنا در مکان‌های ناایمن، حوادث ناگواری برای آنها رقم می‌زند.

جوان اهوازی در رودخانه دز غرق شد، نوجوان ۱۸ ساله در رودخانه دز غرق شد، عمو و برادرزاده ایذه ای در رودخانه دز غرق شدند، جسد دختر ۱۷ ساله از رودخانه دز بیرون کشیده شد

اینها فقط چهار تیتر از اخبار غرق شدگی در رودخانه دز است؛ اخبار مربوطه به قدری زیاد و تکان دهنده است که باید برای برون رفت از این معضل چاره اندیشید.

یک بار بی‌احتیاطی گردشگر هنگام گرفتن عکس منجر به حادثه می‌شود، بار دیگر نداشتن مهارت در فن شنا و زمانی دیگر گرفتارشدن در محدوده ممنوعیت شنا حادثه ساز می‌شود.

از طرفی شدت گرمای هوا گردشگران را چنان به سمت خنکی رودخانه دز و کانال‌های آبیاری فرا می‌خواند که افراد چیزی جز سپردن خود به آب نمی‌بینند و تلاش می‌کنند با آب خروشان دز گرمای هوا را کاهش دهند غافل از اینکه هرگونه بی‌احتیاطی منجر به بروز حادثه و پایان زندگی یک جوان می‌شود.

فرار از گرما، به نرخ جان

بنا به اعلام رئیس مرکز بهداشت دزفول، طی سه ماهه نخست سال جاری، ۲۲ مورد غرق شدگی در این شهرستان ثبت شده که بیش از یک سوم آنها در رودخانه‌ها بوده است.
محمدعلی شفیعی‌نیا تاکید دارد که شناگران در رودخانه دز، بیش از پیش باید توصیه‌های ایمنی را رعایت کنند.
با رسیدن فصل گرما افراد زیادی به حضور در کنار رودخانه و تفریح‌های آبی و شنا تمایل دارند که درصورت رعایت نکردن اصول ایمنی، این تفریح منجر به حوادث ناگوار و تلخی، شیرینی این دورهمی‌ها می‌شود.

بنا به گفته رئیس مرکز بهداشت دزفول، غرق شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمد در دنیا و مسئول هفت درصد از کل مرگ‌های مرتبط با حوادث است و استان‌های ‌خوزستان، مازندران و گیلان بیشترین آمار غرق شدگی را در ایران دارند.

وی ادامه داد: طی سال گذشته، ۹۸ مورد غرق شدگی در استان خوزستان رخ داد که ۳۴ مورد مربوط به شهرستان دزفول بوده است ضمن اینکه طی سه ماهه نخست سال جاری نیز ۲۲ مورد غرق شدگی در شهرستان گزارش شد.
شفیعی‌نیا، شنا کردن در مناطق تعیین شده، توجه به تابلوهای شنا ممنوع، تنها نرفتن به شنا، پرهیز از شوخی‌های خطرناک هنگام شنا و شنا نکردن در شب را به شهروندان توصیه کرد و گفت: ۲۵ جولای مقارن با سوم مردادماه به عنوان روز جهانی پیشگیری از غرق شدگی نامگذاری شده است تا از این رهگذر دستگاه‌های متولی نسبت به انجام وظایف خود حساس تر شوند و مردم هم بیشتر مراقب جان خود و عزیزانشان باشند.

فرار از گرما، به نرخ جان

رشد ۲ برابری تعداد غرق شدگان در دزفول

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز با ارائه آماری از ماموریت‌های انجام شده درخصوص غرق شدگی‌ها گفت: ماموران اورژانس دزفول از ابتدای امسال تاکنون به ۱۱ ماموریت غرق شدگی در این شهرستان اعزام شده‌اند.
رضا معمارزاده با بیان اینکه تعداد غرق شدگان از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، رشد ۲ برابری داشته است، افزود: قسمت‌هایی از ساحل رودخانه دز که با تابلوی "شنا کردن ممنوع" مشخص شده، محل مناسبی برای شنا نیست.
به گفته وی، غرق شدگی از جمله حوادث تلخی است که هر ساله با شروع فصل گرما و حضور گردشگران در حاشیه رودخانه دز رقم می‌خورد لذا لازم است گردشگران و حتی شناگران نکات ایمنی را رعایت کنند.

علاقه‌مندان به شنا و گردشگران همیشه در نزدیکی آب باید وسایل نجات مناسب مانند توپ هوا، تیوپ شنا، جلیقه نجات و یا تخته شنا در دسترس داشته باشند چراکه این وسایل به افراد کمک می‌کنند تا درصورت لغزیدن یا کمبود انرژی، به راحتی بر روی آب بمانند و غرق نشوند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با ارائه چند نکته آموزشی برای پیشگیری از غرق شدگی بر لزوم توجه هرچه بیشتر شهروندان به تابلوها و علائم هشداردهنده نصب شده در مناطق ممنوعه تاکید کرد و گفت: افراد همواره قبل از ورود به آب به کمک افراد بومی منطقه از شدت جریان آب، عمق آب و محیط اطراف آگاه شوند چراکه این اطلاعات کمک می‌کنند تا افراد خود را در معرض خطر غرق شدگی قرار ندهند.
محل‌های ممنوعه شنا توسط کارشناسان خبره سازمان‌های مربوطه تعیین می‌شوند و این نقاط، مکان‌هایی بسیار خطرناک حتی برای شناگران ماهر می‌باشند لذا لازم است همه شهروندان به این مسأله توجه ویژه‌ای داشته باشند و تحت هیچ شرایطی محل‌های نا ایمن را برای شنا انتخاب نکنند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول نیز با بیان اینکه بیشترین آمار غرق شدگی‌ها در استان خوزستان مربوط به اهواز و دزفول است، بیان کرد: سالانه بیش از ۲۰۰ نفر در خوزستان غرق می‌شوند.
روح الله بهشتی فرد دلیل آمار بالای غرق شدگی در دزفول را وجود صدها کیلومتر کانال روباز شرکت آب منطقه‌ای شمال عنوان کرد و افزود: سازمان آتش‌نشانی دزفول سال گذشته جسد ۹ مورد فوتی بر اثر غرق‌شدگی را کشف کرد که تعدادی از این افراد در کانال‌های انحرافی رودخانه دز غرق شده بودند.

فرار از گرما، به نرخ جان

شناکردن در رودخانه‌ها ممنوع است
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول با بیان اینکه شنا کردن در رودخانه‌ها ممنوع است، گفت: رودخانه، سد یا دریاچه‌هایی در شهرهای مختلف استان خوزستان وجود دارد و مردم باید مراقب باشند و تنها در این مکان‌ها آب تنی و شنا کنند.
وی به غرق‌شدگی ۲ نفر در سال ۱۴۰۱ در دزفول هنگام عکس گرفتن اشاره و بیان کرد: حوادث غرق‌شدگی تنها مربوط به شنا نیست و اکنون عمده موارد غرق‌شدگی به دلیل سهل‌انگاری رخ می‌دهند.

برخی شهروندان به ویژه اهالی مناطق روستایی، به علت در دسترس نبودن رودخانه از کانال‌های آبیاری کشاورزی برای آبتنی و شنا استفاده می‌کنند که به علت ناایمن بودن این کانالها بارها شاهد حوادث تلخی در این زمینه بوده‌ایم.
مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری ناحیه شمال خوزستان در این باره گفت: نصب حفاظ و گاردریل، تابلوی هشدار دهنده و دیوارکشی از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از بروز حادثه در کانال‌های آبیاری کشاورزی انجام شده است.

فرار از گرما، به نرخ جان
مسعود پرموز ادامه داد: یکهزار و ۵۵۸ متر حفاظ و گاردریل در نقاط مختلف از جمله جاده محمد بن جعفر، مجاور شهرک‌های بندوبال، انجیرک و شهرک سابق شهید اشرفی اصفهانی، ابتدای کانال و تلاقی با جاده گاومیش آباد شرقی، کیلومتر هفت، کیلومتر ۱۰ و کیلومتر ۱۲ کانال، تلاقی با جاده بن جعفر، تلاقی با جاده شهرک بهروزی و کانال‌های غرب دز انجام شده است.
وی با بیان اینکه ۲۲۷ متر تابلوی هشداردهنده فلزی در کانال‌های دشت آوان، پای پل کرخه و کانال‌های w۲,w۳, e۱, w۱, e۲,e۳,e۴,e۵ نصب شده است، گفت: ۲۷۶ عدد نیوجرسی نیز برای نقاط مختلف تهیه و نصب شده است.
مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری ناحیه شمال خوزستان بیان کرد: سه هزار و ۱۶ متر دیوار پیش ساخته نیز در نقاط مختلف از جمله مجتمع اداری عملیاتی هدورک، ایستگاه اصلی سبیلی و سد انحرافی دز کار شده و یکهزار و ۴۹۲ متر حصار سیمی یا فنس کشی در سد انحرافی دز، جنب دانشگاه آزاد، باغات سوم شعبان و دیگر نقاط حادثه خیز کانال‌ها انجام شده است.

تعداد حوادث غرق شدگی در رودخانه، کانال آبیاری و دیگر موارد در دزفول نشان می‌دهد باید همه برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی ورود کنند و هر فرد و ارگانی با توجه به حساسیت موضوع تلاش خود را در راستای فرهنگ سازی، آموزش، تامین زیرساخت‌های لازم و اتخاذ تدابیر امنیتی داشته باشند تا شاهد کاهش آمار باشیم و کام گردشگران و شناگران هنگام شنا و آبتنی تلخ نشود.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید