محیط زیست دزفول:‌ مجوزی برای احداث سد چال کندی صادر نشده است

محیط زیست دزفول:‌ مجوزی برای احداث سد چال کندی صادر نشده است
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: احداث سد چال کندی دزفول در مرحله اخذ مجوز از دستگاه‌های مختلف است و تا کنون مجوزی برای ساخت آن صادر نشده است.

مسعود نوری پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: احداث سد چال کندی طرح مورد درخواست سازمان آب و برق خوزستان است و این طرح هم اکنون در حال طی مراحل اخذ مجوزهای لازم از همه دستگاه‌های متولی از جمله محیط زیست است.

وی ادامه داد: تا کنون مجوزی توسط سازمان محیط زیست کشور و یا اداره کل محیط زیست خوزستان برای احداث این سد صادر نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول افزود: کارشناسان محیط زیست با حساسیت و دقت طرح اعلامی سازمان آب و برق را بررسی و ۴۰ ایراد به این گزارش گرفته اند که این ایرادها به سازمان آب و برق اعلام و منتظر پاسخ مجدد این سازمان هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه چال کندی منطقه ای گردشگری است به همین دلیل اعلام نظر میراث فرهنگی نیز برای احداث سد در این محدوده ضروی است.

نوری پور دلایل اصرار سازمان آب و برق برای احداث سد چال کندی را فنی دانست و گفت: منطقه چال کندی در میان ۲ سد دز و تنظیمی است به همین دلیل احداث سد بر روی این رودخانه اقدام بی سابقه ای نیست.

به گزارش ایرنا، چال کندی از مناطق زیبای دزفول است که با دارابودن جاذبه‌های بکر، گردشگران فراوانی به سوی خود جذب می‌کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول شهریورماه امسال از ثبت چال کندی از جمله آثار طبیعی شهرستان دزفول در فهرست آثار ملی خبر داد.

حمیدرضا خادم افزود: دره چال کندی به شماره ۱۱۰۲ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت و ابلاغ شدند.

پنج اثر طبیعی دزفول شامل آبشار شوی، برد کژدم، دریاچه تمی، چال کندی و دره توبیرون نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده ‌اند.

سد دز یک سد بتُنی برق‌آبی است که بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی احداث شد؛ این سد ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادست دارد.

نیروگاه این سد دارای قدرت ۵۲۰ مگاوات است. احداث سد دز، در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها در کوه‌های زاگرس آغاز و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی پایان یافت. دریاچهٔ این سد ۶۵ کیلومتر طول و حدود ۶۰ کیلومترمربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن ۳٫۳ میلیارد مترمکعب است.

سد تنظیمی دزفول یا سد علی کله به منظور کنترل و تنظیم آب خروجی سد دز، تنظیم آب شبکه آبیاری دزفول و مصرف آب در پایین دست آن بر مبنای ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه در شبانه روز و عبور جریان سیلابی معادل ۶ هزار مترمکعب بر ثانیه در ۴٫۵ کیلومتری شمال پل قدیم طراحی شده است.

وسعت دریاچه آن ۳۳۱ هکتار و حجم مخزن آن ۱۴ میلیون متر مکعب در ارتفاع ۱۳۵٫۲ متر نسبت به سطح دریای آزاد است.

بر اساس مقاله علمی منتشر شده در سال ۱۳۸۳ با عنوان "ارزیابی رسوبگذاری در مخزن سد تنظیمی دز با استفاده از مدلهای ریاضی Bri-Stars و ۶-Hec "، بر اساس هیدروگرافی انجام گرفت، حجم اولیه مخزن این سد به دلیل تجمع رسوبات به میزان ۴۱ درصد کاهش یافته است.

سد دز هم اکنون ۶۴ ساله و سد تنظیمی دزفول ۴۷ ساله است.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید