طراحی و ساخت دریچه های جدید آبیاری در شبکه آبیاری دز

طراحی و ساخت دریچه های جدید آبیاری در شبکه آبیاری دز
به منظور کاهش سرقت قطعات دریچه های آبیاری، دریچه های با طراحی جدید و با استفاده از بتن مسلح در شبکه آبیاری دز بکار گرفته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه آبیاری دز، مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با اعلام این خبر افزود: در سال های اخیر بدلیل افزایش قیمت فلزات استفاده شده در دریچه های آبیاری شبکه، گزارشات سرقت در دریچه ها رو به فزونی گذاشته و روند تامین آب مزارع را با مشکل مواجه کرده بود.

 "محسن سعادت فر" با اشاره به اینکه سارقان معمولا با ابزار مختلف بُرش، اقدام به سرقت کادر اصلی فلزی دریچه می کردند، بیان کرد: در طراحی جدید چارچوب اصلی دریچه ها از بتن مسلح با حفظ استحکام و کارایی لازم، بهره گرفته شده و حداقل فلز در آن بکار رفته است.

وی سرقت های مکرر دریچه های فلزی را بویژه در سال های اخیر یادآور شد و گفت: علاوه بر اختلال در تامین و توزیع آب در مزارع شبکه، بخش زیادی از توان بخش های مختلف عملیاتی شرکت به برخورد و مبارزه با این پدیده شوم معطوف شده و هزینه های گزافی به مدیریت شبکه تحمیل می شد.

به گفته سعادت فر،کار تحقیق، طراحی و ساخت این نوع دریچه که برای اولین بار در سطح شبکه های آبیاری کشور ساخته شده، با همکاری معاونت های بهره برداری و تعمیرات شرکت صورت گرفته و  حدود دو سال زمان برای آن صرف شده است.

وی اظهار امیدواری کرد  با انبوه سازی این طرح، میزان سرقت های شبکه به نحو چشمگیری کاهش یابد.

در شبکه آبیاری دز حدود 1037 دریچه و نقاط فعال تحویل آب وجود دارد.

شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان مدیریت شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی را برعهده داشته و بیش از ۱۸ هزار مشترک دارد.




0 دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید